Det tok mindre enn to måneder fra Kredinor og Glitre Energi Strøm AS sammen skisserte opp betalingsløsningen Let's pay til den var ferdig utviklet. Den nye heldigitale betalingsløsningen for strømkunder har raskt blitt populær.

– Responsen har vært større enn forventet. Allerede etter én måned betaler 22 prosent av kundene via Let's pay. Den raskeste betaleren godkjente under ett minutt etter at linken ble sendt ut fra oss, sier Heidi Hagen Stensrud, markedssjef for energi i Kredinor.

– Responsen har vært større enn forventet, sier Heidi Hagen Stensrud, markedssjef for energi i Kredinor SA. Foto: Kredinor


Slik fungerer betalingsløsningen

Den heldigitale betalingsløsningen gjør det enklere å betale for strømkundene. Noen dager etter forfall sendes en SMS fra Let's pay og strømselskapet. Kunden kan klikke på en betalingslenke og godkjenne med Vipps eller kort. Saldo oppdateres umiddelbart etter betaling både hos strømkunden og strømselskapet.

– Nå for tiden er det mye oppmerksomhet om høye strømregninger, og vi forstår at det kan skape utfordringer for enkelte. I en slik situasjon bør i alle fall betalingsløsningen være enklest mulig. Derfor er løsningen fra Kredinor akkurat det vi ønsket oss, sier Line Alm, leder innfordring og fakturering i Glitre Energi Strøm.

– Løsningen fra Kredinor akkurat det vi ønsket oss, sier Line Alm, leder innfordring og fakturering i Glitre Energi Strøm. Foto: Kredinor

Rask implementering

Flere andre strøm- og nettselskaper følger nå etter og tar i bruk Let's pay. Implementeringen tar fra 1-14 dager. I tillegg til raskere betaling, vil løsningen også fungere forebyggende og redusere antallet som ender med inkasso.

Kredinor har nå totalt 14 kunder som tar i bruk Let's pay. Det utgjør rundt 250.000 sluttkunder.

– Dette er et strålende eksempel på tjenesteinnovasjon drevet frem av kundene, og som på kort tid vil gjøre det enklere for mange tusen strømkunder, sier Heidi Hagen Stensrud.

Kan kombineres med individuell rådgivning

Glitre Energi Strøm har lenge ønsket seg en betalingsløsning og sa klart fra at de ønsket seg en like enkel løsning for betaling av faktura som «Betal nå» er for inkasso. Skulle det vise seg at kunden har utfordringer kan betalingsløsningen også kombineres med ekstra rådgiving.

– Bakgrunnen er at vi vil gjøre det så enkelt som mulig for kunden å betale, samtidig som de med ekstra behov skal få mer oppfølging og hjelp, sier Alm.

Les mer om løsningen her: www.letspay.no