Duge kraftverk er på mange måter et problembarn i Sira-Kvina-anleggene, ifølge prosjektleder Kaspar Vereide i Sira-Kvina.

– Utfordringene består av sand i revisjonstetting på kuleventil, løft av aggregat, og en tungvint og tidkrevende startmetode for pumpemodus. Flere av disse problemene kan skyldes forhold i avløpstunnelen som er omtrent 12 km lang, og som ikke har vært inspisert siden idriftsettelsen.

Det var derfor tide å sjekke ut tilstanden på avløpstunnelen. For å inspisere den ble det bestemt å prøve befaring med en fjernstyrt undervannsfarkost, som også kalles Remotely Operated Vehicle, som forkortes til ROV.

– Vi valgte å gå for den lokale leverandøren Norwegian Tunneling Inspection (NTI). Selskapet har utviklet og bygget sin egen ROV, spesiallaget for å befare og kartlegge vannkrafttunneller, sier Vereide.

Feilsøking og ombygging

Det ble imidlertid noen utfordringer underveis.

– Vi ble fristilt fra vår bestilling, men valgte å satse videre på den lokale leverandøren. Etter noen runder med feilsøking og ombygging var det endelig klart for å prøve, sier prosjektlederen.

På grunn av ny teknologi som ikke var testet, var man nervøs for havari eller å miste kontakten med ROVen midt i tunnelen.

– Vi hadde imidlertid tiltro til leverandøren som hadde gjort grundige funksjonstester i Sirdalsvann, ved å kjøre både lengre og dypere enn det som var nødvendig for oppdraget på Duge, sier han.

Kan bli flere rekorder

ROV-befaringen skulle gjennomføres ved å kjøre inn fra tunnelutløpet i Ånestøl og 12 km inn til svingesjakt i ett drag. En så lang tunnelinspeksjon uten stans har aldri vært gjennomført, og ville bli norgesrekord om man lykkes.

– Etter tretten timer var rekorden et faktum. Leverandøren var tydeligvis nervøs selv og opplyste ikke om den potensielle rekorden før etter vellykket gjennomføring var et faktum.

Nå viser det seg at nyskapningen har en del å gå på, og prosjektleder Vereide forventer flere rekorder fremover.

– Guinnes rekordbok hevder at verdens lengste tunnelbefaring er «bare» 10 km. Dersom dette stemmer, har man altså også satt verdensrekord. Men det australske selskapet Hibbard reklamerer med å ha kjørt 12 km tur/retur altså 24 km, sier han.

Dette annonsørinnholdet er også publisert i magasinet Energi Utdanning som er distribuert til relevante videregående- og høyskoler i hele landet.