1. KJENN DINE KUNDER

Tenk gjennom at innholdet ditt er nyttig og relevant for din målgruppe. Det kan handle om å løse en utfordring som de har, men det kan også være å lære kunden din noe nytt.

2. FOKUS PÅ HVA DU KAN GJØRE FOR KUNDEN

Snakk heller om hvilke problemer eller utfordringer ditt produkt eller tjeneste kan gjøre for kunden istedenfor rent produktsalg.

3. GJØR DET ENKELT

Ikke fortell alt på en gang, velg ut noen få ting eller ett emne, og skriv enkelt og lett forståelig.

4. OVERSKRIFT OG BILDER

Bruk tid på å lage en god overskrift og finne riktigebilder. Dette skal gjøre at leseren fatter interesse og får lyst til å lese videre. Bruk gjerne flere bilder eller grafiske elementer i teksten. Dette gjør at artikkelen blir lettere å lese. Video kan med fordel også benyttes.

5. VÆR BEVISST SPRÅKBRUK

Vær klar og tydelig. Vi har dårlig tid, og det er avgjørende at vi raskt oppfatter hva teksten handler om (eller hva vi skal gjøre). Skriv det viktigste først og bruk gjerne undertitler slik at det er lett for leseren å skumlese. Vær gjerne personlig. Eller humoristisk, så lenge det er relevant.

6. TYDELIG «CALL TO ACTION»

Kunden må forstå hva som skal gjøres etter å ha lest artikkelen din. Det kan f.eks være oppfordringer om «Trykk her for å lese videre», «Ta kontakt for mer informasjon» eller å melde seg på nyhetsbrev.