Pressemelding:

– Hovedmålet med elektrifiseringsprosjektet er å redusere utslippene av CO2 og NOx fra Troll B- og Troll C-plattformene. Ved bruk av strøm fra Kollsnes kan vi erstatte dagens gassturbindrevne strømgeneratorer og kompressorer med elektrisk utstyr, sier Geir Tungesvik, direktør for prosjektutvikling i Equinor.

– Konseptet som er valgt for elektrifiseringen er full elektrifisering av Troll C og delvis elektrifisering av Troll B med mulighet for full elektrifisering senere, sier Tungesvik.

Reduksjonen i CO2-utslippene ventes å være på 450.000 tonn/år etter at prosjektet er fullført.

Det elektriske systemet og strømkabelen fra land vil bli utformet for å legge til rette for full elektrifisering av både Troll B og Troll C. Troll-partnerne, sammen med Aker Solutions, skal bruke det neste året til å planlegge arbeidet i detalj, slik at det kan utføres på en sikker måte uten skade på personell, miljø eller installasjoner.

En egen forprosjekteringskontrakt for byggearbeidene på land er allerede tildelt Multiconsult.

Equinor og partnerne arbeider nå med å videreutvikle prosjektet, og planlegger å ta en investeringsbeslutning ved utgangen av 2020.

Pressemeldingen er kortet ned av Europower Energi.