Norge var tidlig ute med elbiler. Og da trengs ladere. Flere kraftselskaper og andre norske investorer har de siste årene satset stort på dette både i Norge og i utlandet, hovedsakelig Europa.

Selskapet Mer, som eies av Statkraft, er blant dem som disse.

Oppkjøp i UK

For fem år siden bestemte Statkraft, som er Europas største fornybar-aktør, for å ta en tet-posisjon innen elbil-lading i Europa. Det begynte i Norge med oppkjøpet av selskapet Grønn Kontakt. Siden har satsingen spredd seg til Sverige, Tyskland og UK. I tillegg kommer en partneravtale i Østerrike som handler om hurtiglading på MacDonalds-restauranter.

I UK har Mer så langt primært satset på offentlig hurtiglading. Nå styrker selskapet sin tilstedeværelse på det britiske markedet med oppkjøpet at ladeselskapet Elmtronics, som retter seg mot lademarkedet på flåte- og arbeidsplasser, herunder også firmabiler.

– Oppkjøpet gir oss en betydelige sterkere posisjon i UK, sier Mer-sjef Kristoffer Thoner til Europower. Han påpeker at selskapet ruster seg for voldsom vekst, og da først og fremst i Europa.

Planlegger for 80 prosent vekst i året

Mer er per i dag på topp tre listen i Norge og Sverige. Målet er å være blant de fem største i de europeiske markedene.

Mer-sjef Kristoffer Thoner. Foto: Mer

– Vi hadde en vekst på 80 prosent i fjor, blant annet på grunn av oppkjøp av selskapet Bee som nå heter Mer Sweden. Og vi planlegger å holde denne veksten også de nærmeste årene

Bunnlinjen er imidlertid rød og vil være det en stund fremover, da det investeres heftig.

– Markedet kan karakteriseres som noe engelskmennene kaller landgrabbing, eller et slags Klondyke der alle leter etter gull og vil være førstemann til å finne det, sier han.

– Potensialet er enormt

Mer har fått henvendelser om å starte opp i flere land, og snuser på et par andre europeiske land.

– Ja, vi får mange forespørsler. Men vi konsentrerer oss i første omgang om å bygge oss opp i de landene vi er. Tyskland og England er gigantiske markeder, hvor elbil-lading er umodent. Så potensialet er enormt, sier han.

Zaptec og Elaway

Elbil-ladeselskapet Zaptec satser også stort i flere land Europa og meldte denne uken at omsetningen i fjerde kvartal i fjor havnet på 192 millioner kroner, som er en vekst på 143 prosent i forhold til samme periode året før. Omtrent halvparten av denne omsetningen stammer fra operasjoner i utlandet. Totalt for 2021 omsatte selskapet for 488 millioner i fjor.

Vindkraftmilliardær Lars Helge Helvig er største eier med drøyt 23 prosent i Zaptec, som er børsnotert på Euronext/Oslo Børs. Selskapet er i øyeblikket verdsatt til drøyt 5 milliarder kroner.

Selskapet Elaway (tidligere Ladeklar), som eies av Hafslund Eco og Eviny (tidligere BKK) tok i november i fjor sine først steg i utlandet. I første omgang handler det om Sverige og Tyskland. Men selskapet ser også på Nederland og UK.

Så langt er det eierne Hafslund og Eviny som finansierer satsingen.

Ohmia har også store internasjonale ambisjoner

Ohmia Charging, som eies av Trønderenergi, er trolig er størst på elbil-lading i Norge i boligselskaper med sine rundt 50 000 parkeringsplasser. Også Ohmia har planer om internasjonal satsing.

– Ja, det er absolutt veldig aktuelt. Vi har ambisjoner i Europa, og vurderer nå hvor og hvordan, sier Ohmia-sjef Eirik Hage Grøstad til Europower.

Eirik Hage Grøstad, Ohmia Charging. Foto: Trønderenergi

Selskapet har foreløpig ingen konkrete prosjekter å vise til.

– Vi gjør analyser, er opptatt av timingen og finne den riktige måten å gjøre det på, sier han.

Hemmes ikke av strømprisen, kundene har fastpris

Strømprisen har skutt i været den siste tiden. Men det får ifølge Hage Grøstad ikke konsekvenser for kundene da de har fastpris på ladingen. Ifølge Thoner gjelder det samme for Mer-kundene.

– Per i dag er det er vi som merker det på marginen, sier han.

Både Hage Grøstad og Thoner mener at komponentmangelen, som nå rammer flere bransjer, er et større problem for dem enn strømprisen.

– Hele verden skal elektrifiseres og det trengs store mengder ladekabler og chiper. Man klarer bare ikke produsere nok. Pandemien gjør det heller ikke enklere, sier Thoner.