Den historiske laderen er et samarbeid mellom Sogn og Fjordane Energi (SFE) og BKK. I tillegg er Evoy, Kinn kommune og Florø Hamn med som partnere.

Laderen gjør det mulig å lade både båt og bil lynraskt, ifølge en pressemelding.

– Unik på tre områder

Selskapene kjenner ikke tilsvarende lader noe annet sted i verden og mener den er unik på tre områder:

  • Verdens første lynlader for elbåt.
  • Verdens første kombinasjonslader for elbåt og elbil.
  • Norges første hurtiglader for elbåt.

Forskjell på en normal-, hurtig- og lynlader sier noe om hvor raskt du kan lade bil eller båt. Vanlig lading hjemme kan ta timevis. Med en lynlader går det fort unna. Lynladere har 150 kW effekt og oppover, mens hurtigladere er på mellom 40 og 150 kW.

Florø-laderen har 150 kW effekt og kan brukes til elbil eller elbåt via appen Bilkraft.

– Vi er stolte av å legge til rette for at folk i regionen kan velge klimavennlig. Området vårt er ikkje berre ein stor leverandør av fornybar energi til storsamfunnet, dette viser at vi også er i front på dei nye fornybare løysingane, sier konsernsjef Johannes Rauboti i SFE i meldingen.

Bygger ladenett for elbåter

BKK, den andre eieren av Florø-laderen, satser på både landstrøm til skip og lading av båter gjennom datteren Plug. I tillegg til Florø vil Plug bygge ladere på Aker Brygge i Oslo og i Bergen.

– Vi i Plug skal bygge Nord-Europas første hurtigladernett for elbåter. Florø-laderen blir en viktig del av ladeleden langs kysten, sier Maria Bos, daglig leder i Plug.

Samarbeidspartner Evoy utvikler elektriske fremdriftssystemer for båter. Florø hadde ikke fått verdens første elbåt-lynlader uten Evoy og gründer Leif Stavøstrands engasjement, heter det i meldingen.