Forskerne peker på at det er den samme typen aktører som deltar i innovasjonsprosjekter innen smartgrid og at pilotbrukerne som regel er en teknologiinteressert mann på rundt 40.

Store befolkningsgrupper blir ikke tatt med på råd, og forskerne mener det er en viktig årsak til at flere av prosjektene feiler.

Mener folk er tatt med på råd

Norges største nettselskap, Elvia, er ikke enig i forskernes konklusjoner.

– Mange har lastet ned appen vår og vi har hundredoblet antall klikk på "Min side" den siste tiden. Vi opplever at det er stor interesse blant folk om disse tingene, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Elvia til Europower.

Han forteller at selskapet har tatt folk med på råd i forbindelse med innføring av nye nett-tariffer.

– Vi opplever også at folk synes det er enkelt å forholde seg til at man bør lade elbilen om natten og ikke bør sette på tørketrommelen samtidig som de lager middag. Vårt inntrykk er at de som har elbil er veldig interessert og oppgående, og deltar ofte i debatter i ulike fora.

Han mener selskapet nå gir "hvermansen" en mulighet til å få ned nettleien.

Morten Schau - kommunikasjonssjef i Elvia. Foto: Elvia

– Alle kan bruke hodet og ikke kjøre ting samtidig.

– At vi ikke hensyntar syke og svake er et skudd i blinde. Alle kan bruke hodet og ikke kjøre ting samtidig. Det er et budskap som er enkelt å forstå. Samtidig er nett-tariffene skrudd sammen slik at de tar hensyn til dem som bruker minst strøm, som hybler og lignende.

– Hva med dem som ikke ønsker eller har mulighet til å bruke tid på å tenke på strømforbruket sitt og som ikke forstår seg på peaker, balansering av nettet osv?

– De behøver ikke å forholde seg til dette. Men de som er interessert å påvirke nettleien sin kan spare penger.

Samtidig sier han at selskapet er opptatt av å klare å kommunisere det nye nettregimet på enkel måte, slik at alle grupper nås.

– Det vi allerede er godt i gang med. Det burde ikke være så komplisert, men vi er forberedt på at mange ikke kommer til å agere på dette i det hele tatt, sier Schau som påpeker at Elvia kan komme til å justere modellen når man begynner å få erfaring.

Tensio mener forskerne har et poeng

– Jeg tror NTNU-forskerne har et viktig poeng. Det er krevende for "hvermansen" å orientere seg i strømmarkedet. Det er altfor mange detaljer og teknikaliteter å sette seg inn i for mange, og dette blir dermed også en barriere både for forståelse, kommunikasjon og samhandling, skriver kommunikasjonsdirektør Bengt Eidem i Tensio i en epost til Europower. Tensio er Norges nest største nettselskap.

Bengt Eidem i Tensio. Foto: TrønderEnergi

– Det er derfor viktig at bransjen så godt som mulig er flinke til å forklare enkelt og forståelig det vi driver med, skriver Eidem.

Han påpeker at pilotprosjekter som regel baserer seg på frivillighet, og da er det gjerne de som er litt mer interessert som tar initiativ eller hiver seg på.

– Det bør ikke være en forventning at "hvermansen" skal sette seg inn i alle detaljer og teknikaliteter, men som bransje må vi gi kundene den støtten de trenger for å kunne gjøre fornuftige valg for seg selv.

Vil ikke bidra i saken

Europower har også kontaktet det tredje største nettselskapet, BKK Nett, om problemstillingen.

Kommunikasjonssjef Svein Ove Søreide i selskapet svarer følgende i en epost til Europower: "Vi har dessverre ikke kapasitet til å bidra på denne saken."