I februar slo Hafslund Eco og BKK (nå Eviny) sammen sine ladesatsinger rettet mot boligselskaper og sameier.

Resultatet ble selskapet Ladeklar, som nå har investert over 115 millioner i ladeinfrastruktur og tilrettelagt for over 30 000 parkeringsplasser.

– Galskap ikke å utnytte forspranget

I et intervju med Europower i vår, signaliserte sjefen i selskapet, Stian Bjørhei, at utlandet var neste steg. Han uttalte han følgende;

– Norge er i front på dette området, og det ville være galskap ikke å utnytte forspranget. Vi ser at salget av elbiler øker kraftig i flere europeiske land og vi kan ikke vente for lenge.

Nå er ventetiden over. Selskapet som nå heter Elaway setter fart i Europa, i første omgang i Sverige og Tyskland.

Eierne finansierer satsingen

Bjørhei uttalte den gang at en slik satsing må gjøres gjennom å hente inn kapital fra nye investorer eller ved å gå på børs.

Nå uttaler han at denne eksterne kapitalinnhentingen er lagt på is da de to eierne, Hafslund og Eviny, selv vil stå for investeringene som trengs, i allefall i denne første fasen. De to eier 50 prosent hver av ladeselskapet.

– Inntil videre ønsker våre eiere det. Vi vet heller ikke i øyeblikket hvor mye som trengs av investeringer. Det kan være 100 millioner kroner, men også 500 millioner kroner. Så må vi også vente og se hvordan vår løsning slår an, sier han til Europower Energi.

Ser også på Nederland og UK

– Tenker dere å gå inn i andre land enn Tyskland og Sverige?

– Vi begynner med disse to landene først for å lære. Sverige fordi det er landet som ligner mest på Norge. Vi prøver oss på Tyskland fordi det er det største markedet, og vi ønsker å være til stede der tidlig. Samtidig ligner Tyskland i dag veldig på det Norge hadde for noen år siden, men utvalget av modeller er vesentlig større nå, sier han.

Han legger til at Nederland og Storbritannia trolig vil bli de neste markedene for det omdøpte selskapet Elaway.

Elaway, tidligere Ladeklar, har fått ny logo. Foto: Elaway

En million ladepunkter

Selskapet vil sette opp en million ladepunkter for parkeringsplasser fremover. Det antas at antall elbiler i Europa kommer til å ligge et sted mellom 30 og 50 millioner biler i 2030.

Nybilsalget i Tyskland i september utgjorde batteribiler over 17 prosent, og nærmere 29 prosent hvis man inkluderer plugin-hybrider.

Ladeklar (nå Elaway) omsatte for 4,5 millioner i 2020, og ligger an til å passere 20 millioner i år.