I fjor sommer advarte Forbrukerrådet mot såkalte «strømforsikringer», der strømselskaper tilbyr kundene en forsikring for å dekke strømregningen dersom man blir syk eller mister jobben.

– Du bør sjekke strømavtalen din, og dersom den inkluderer en strømforsikring, er vårt råd at du bør du kvitte deg med den. Dette er forsikringer de færreste har nytte av, uttalte forbrukerdirektør Inger Lise Blyverketegne hjemmesider i fjor.

Fremdeles er det flere strømselskaper som tilbyr tjenesten – blant annet strømselskapet Los – eid av Agder Energi.

Los tilbyr kundene sine en forsikring som skal sikre at man kan betale strømregningen og litt til dersom man blir sykemeldt eller mister jobben. I tillegg til å betale strømregningen, kan man også få utbetalt et kontantbeløp i en begrenset periode.

At strømselskapet skal betale kunder «sykepenger» eller økonomisk bidrag under arbeidsledighet, kan virke som en tjeneste som ligger utenfor kjernevirksomheten til et strømselskap. Det er ikke Rolf Bjarne Eriksen, som er leder Salg og Kundeopplevelser i Los, enig i.

– Jeg vil tvert imot si at Los Trygg er knyttet til strømleveransen, da det dekker strømregningen dersom man blir sykemeldt eller arbeidsledig. Dette skaper er trygghet for mange kunder, sier han.

Mange selskaper tilbyr ordningen

Et kjapt søk viser at en lang rekke strømselskaper tilbyr liknende forsikringer – blant annet store selskaper som Hafslund Strøm, Fortum, Fjordkraft og Norges Energi. Men også flere mindre strømselskaper som Askøy Energi, Hurumkraft og Andøy energi.

Rolf Bjarne Eriksen er leder Salg og Kundeopplevelser i Los. Foto: Los

Hos Los innebærer avtalen at dersom kunden har avtalen, og blir sykemeldt eller mister jobben, har kunden rett til en utbetaling på 3000 kroner per måned i maksimalt fire måneder.

På spørsmål om hvordan dette regnestykket går opp for Los, forteller Eriksen;

– Dette handler jo om volum – som alle typer forsikring. Det vil alltid være flere som er heldige enn som er uheldige. Du håper jo at du ikke får bruk for den. Hvis man er så uheldig å miste jobben eller bli syk, får du en liten «kompensasjon» der man i alle fall får dekket strømregningen. Man må jo betale strømmen uansett – man kan ikke leve uten.

Strømregningen dekkes først, og så utbetales resten av beløpet til kunden.

Alle får det samme beløpet – det er ingen behovsprøving basert på størrelse på strømregningen.

– Det handler om rettferdighet. Det er en forsikring som også er såpass billig per dag at man ikke merker det på strømregningen. Vi tror at våre kunder setter pris på det, og at dette kan være en grunn til å ikke bytte strømleverandør vekk fra Los.

– Merket dere en økt pågang på ordningen i fjor på grunn av corona?

– Det er klart at når corona inntreffer, blir dette høyaktuelt. Vi har merket en liten oppsving, men ikke enormt, forteller Eriksen.