Circle K registrerer at stadig flere biler fyller strøm i stedet for bensin og diesel. Samtidig ønsker de fleste også å lade elbilen hjemme. Det vil selskapet nå utnytte og kaster seg inn i kampen om strømkundene, nesten 20 år etter at tidligere Statoil, trakk seg ut av det samme markedet. Den gangen hadde de rundt 50.000 strømkunder.

–Hva er årsaken til at dere har tro på en satsing i dette markedet nå?

– Det har skjedd mye i strømmarkedet siden den tid. Det som gjorde at det ble aktuelt for oss igjen nå er at vi tror at strømsatsningen vår er en viktig brikke i puslespillet om å skape den beste opplevelsen for den reisende kunden i fremtiden. Vi tror at kunden ikke ønsker å forholde seg til altfor mange aktører, forklarer Preben Kristiansen, som leder den nye strømsatsingen til Circle K.

Det var i slutten av forrige uke at det ble kjent at Circle K kaster seg inn i den tøffe kampen om strømkundene. Det var E24 som først omtalte saken.

– Er det ikke nok strømleverandører, er det plass til dere?

– Ja, absolutt. En undersøkelse som Kantar har utført på vegne av Circle K viser at to av tre nordmenn synes strøm er vanskelig. De forstår ofte ikke strømavtalene sine og hva de betaler for. Med vår tjeneste er det veldig enkelt å både å bestille, følge med på eget forbruk og å forstå hva de betaler for, mener han.

Er dette unikt?

At avtalen er uten påslag og kun har et månedlig fastledd er ikke unikt i seg selv, men leveres også av svært mange av de etablerte strømleverandørene.

– Hva er da så unikt ved denne avtalen?

– Det som er unikt er det økosystemet vi ønsker å skape for den reisende kunden. Ved at vi er den første bensinstasjonskjeden som går inn i strømmarkedet, så kan vi skape et totalprodukt for den reisende kunde som er unikt. Vi kan tilby å levere strøm hjemme og installere ladebokser. I tillegg får strømkundene våre rabatt på blant annet bensin, diesel og hurtiglading fra våre stasjoner, påpeker Kristiansen.

Han påpeker videre at det er lagt ned betydelig arbeid i «min side».

– Der kan kunden enkelt kan se hva spotprisen er nå og timene fremover slik at hun/han for eksempel kan vente noen timer med å sette på oppvaskmaskinen til strømprisen er lavere. På samme sted får kunden enkelt oversikt over forbruket, samt at hun/han enkelt kan få en oversikt over betalte/ubetalte fakturaer, forklarer han.

Men også dette har flere av strømleverandørene allerede utviklet og er noe av forretningsideen til blant annet Tibber.

Ikke på Strømpris.no

Avtalene er nylig lansert, men foreløpig ikke å finne på strømpris.no, Forbrukerrådets prisportal. Det er de forpliktet til.

– Hva er årsaken til det?

– Vi håper og tror at avtalen vår kommer ut der så fort som mulig. Vi er i dialog med Forbrukerrådet, Forklarer Kristiansen.

Forbrukerrådet sier imidlertid at de ikke har fått noen opplysninger fra Circle K.

– Alle som selger strøm er pliktige til å rapportere inn avtalen til strømpris.no. Det har ikke Circle K gjort, og vi forventer at dette kommer på plass umiddelbart, opplyser seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet i en epost til Europower.

Ifølge Kristiansen var imidlertid Circle K i kontakt med Forbrukerrådet 20. september for å finne ut hvordan de kunne få registrert avtalen på strømpris.no.

Bruddgebyr

Iversen har også sett nærmere på bonusordningen som Circle K tilbyr nye kunder. De får 500 kroner i bonus, noe som imidlertid innebærer en bindingstid på 5 måneder.

– 500 kroner virker som en raus bonus, samtidig er det usikkert hva som skjer om du går ut av avtalen før fem måneder, da vi ikke kan se at selskapet har lagt ut brukervilkårene på sidene sine. Dette er opplagt informasjon kundene må ha tilgang på før de inngår avtalen, påpeker Iversen.

Informasjon om avtalevilkår er tilgjengelig, men det er først når man går inn på siden og starter prosessen med å bestille avtale. Her fremgår det også at det er et bruddgebyr.

– Ja, vi har bruddgebyr. Dette står selvsagt nevnt i avtalevilkårene. Bruddgebyret påløper kun hvis kunden har inngått en avtale hvor kunden får en eller annen form for kampanjerabatt, eksempelvis velkomstbonus på 500 kroner som vi har nå. Når det er sagt så følger bruddgebyret en avskrivende modell, forklarer Kristiansen i Circle K.

Vil ikke pushe strømavtaler

Elbilsalget skyter i været. Samtidig påpeker Kristiansen at folk i stadig større grad ønsker å lade bilen hjemme da dette er den billigste og enkleste måten å lade. Circle K forventer derfor at en stor andel av energipåfyllingen til fremtidens biler kommer til å skje hjemme.

Ifølge Kristiansen vil Circle K i første rekke satser på privathusholdninger. Men planen er å utvide på sikt og også levere til bedriftskunder.

Hvordan skal det markedsføres?

– Vi ønsker å være et litt annerledes strømselskap som ikke for eksempel står på Karl Johan og pusher strømabonnement. Som jeg nevnte så ønsker vi skape et økosystem for den reisende kunden og så ønsker vi selvsagt å bruke den sterke distribusjonskanalen vi allerede har gjennom vårt stasjonsnettverk.

Uenige om fastledd

På hjemmesidene til Circle K går det tydelig frem at det er enkelheten i produktet som fremmes. De peker på at det ikke er påslag, men kun et fastbeløp. Det kan på mange måter også sees på som en form for påslag. Kristiansen mener dette gir en god oversikt for kundene, men Forbrukerrådet er ikke like entusiastiske.

– Vi ser at flere strømsalgselskaper har valgt en prismodell hvor de kun fakturerer et fastprisbeløp på toppen av spotprisen. Dette gjør det enkelt og greit å sammenligne disse tilbudene, samtidig som det blir vanskeligere å vite hva man faktisk betaler per kWh, påpeker Iversen i Forbrukerrådet.

Strømsalgssjefen i Circle K, er imidlertid ikke enig i at denne avtaleformen gjør det vanskeligere for kunden å se hva man betaler.

– Vi viser til enhver tid hva spotprisen er på «min side», og på fakturaen så skiller vi på månedsprisen og spotprisen, slik at kunden ser nøyaktig hva hun/han har betalt per kWh den måneden, påpeker han.