Kommentar: Dette er en kommentar som gir uttrykk for skribentens analyser og synspunkter.

– Få lavere strømregning når du tar våre klimautfordringer, sier reklamen fra Fortum.

En reklamefilm på Instagram viser en mann skal til å ta seg en hamburger, men får en utfordring fra Fortum. Da ombestemmer han seg, og tar heller en gulrot.

Går man inn på Fortums nettside får man vite litt mer om hva dette dreier seg om, men ikke særlig mye.

– I stedet for bonuspoeng og plastkort, får du en gang i måneden en ny utfordring. Når du velger å delta på en av våre utfordringer, belønner vi deg med strøm. Det er vår måte å si takk til deg, for at du er med på å ta vare på fremtiden, skriver Fortum.

Selskapet oppfordrer selvsagt til å «Bli kunde og delta», og klikker man på den lenken er man allerede i ferd med å bestille strømavtalen.

Noe fra planteriket

Men hva er egentlig dette opplegget? Klimautfordringer og belønningsprogram?

Jo, hvis man bytter til strømavtalen og godtar Fortum månedlige utfordring, får man noen timer med gratis strøm. Fortum nevner noen eksempler på utfordringer:

– En enkel og smakfull måte å gjøre en forskjell for klimaet på, er at du en gang i uka kan bytte ut kjøttet på tallerkenen med noe fra planteriket, skriver Fortum.

En annen utfordring å sykle i stedet for å ta bilen.

– Ikke bare gjør det en forskjell for klimaet, men også for din kondis og mentale helse, skriver Fortum.

Hvor mye strøm man får gratis for planteriket og sykkelturer, opplyses ikke. For å få vite det må man først bestille avtalen, og vente på første utfordring.

Kundesenteret opplyser at det dreier seg om tre, seks eller tolv timer med gratis strøm, og at det kommer én utfordring i måneden.

Men hvilke timer får man gratis? Timer med høyt forbruk eller lavt forbruk? Aner ikke, det er umulig å lese ut av vilkårene.

Dyr avtale

Det man derimot får vite i vilkårene (hvis man gidder å lese dem), er at man ikke får belønningen med en gang:

– Utbetaling gjøres årlig, året etter at de er inntjent, og motregnes mot strømforbruk i juni, på fakturaen som utstedes i juli. For å få utbetalt opptjente timer med gratis strøm, må kunden ha strømleveranse hos Fortum på utbetalingstidspunktet, står det.

For å få peanøttene Fortum kaster ut, må altså kundene binde seg opp i avtalen.

Hva prisen er? Avtalen har påslag på 7,2 øre/kWh og et fast månedsbeløp på 39 kroner. Den er altså grisedyr.

Til sammenligning tilbyr Fortum-eide Hafslund Strøm en avtale med 0 øre i påslag og 29 kroner i månedsbeløp.

– Historisk er denne typen strømavtale billigst og derfor anbefalt av Forbrukertilsynet, skriver Fortum - tilsynelatende fullstendig uten skam.

Kundesenteret opplyser at kundene ikke må dokumentere at de har løst utfordringene, det holder bare å maile tilbake at de har gjort det.

Det er klart, Fortum vil jo ikke at kunder skal gå ut av en så dyr avtale.

Glemmer kullkraften

Reklamen på nettsiden er spekket av formuleringer om at Fortum er et grønt valg.

– Vi er ledende innen fangst og lagring av CO2, og planlegger et nytt gjenvinningsanlegg for resirkulering av plast, skriver Fortum.

Det som ikke nevnes er at Fortum også driver med kullkraft. Som største eier i Uniper er det finske selskapet blant de virkelig store på CO2-utslipp.

– Vi gleder oss til å samarbeide med deg på veien mot en renere fremtid, skriver de i stedet.

Hvor mange gulrøtter strømkundene må spise for å kompensere for Fortums kullkraft opplyses ikke.

Hykleri satt i system.

Alle fornuftige mennesker er enige om at klimaendringene må tas på alvor, og at bevissthet rundt forbruk og transport er bra.

Men å knytte klimaengasjement opp til denne overprisede strømavtalen, er intet annet enn lureri.

Fortum forsøker å skape god samvittighet hos kundene, og fremstiller det som at de får premier for å løse utfordringer. Men i virkeligheten er premiene så knuslete at de knapt er målbare, mens kunden sitter fastlåst i en skammelig dyr strømavtale.

Når Fortum fremstiller denne forretningsmodellen som noe de tilbyr for klimaets skyld, er det hykleri satt i system.