Den nyeste aktøren i strømsalg-bransjen var tirsdag i sentrum under Markedskonferansen som pågår i Oslo. De to gründerne Anders Rodem (22) og Bjørn Spieler (25) var selv på scenen for å fortelle om prosjektet.

Europower har tidligere skrevet om nykommerne, blant annet at selskapet gir en prisgaranti på 83 år, og at Forbrukertilsynet ønsker dokumentasjon på påstanden om at de er billigst.

De tilbyr én avtale som koster 19 kroner i måneden, pluss 1 øre/kWh i påslag.

Overraskende lett

Motkraft profilerer seg som Norges eneste non-profitt strømsalg-selskap. De sier at de kun tar betalt for det som er strengt nødvendig, og lover å donere bort eventuelt overskudd.

– Denne bransjen er jo kjent for lureri, og vi ønsker å gjøre en skikkelig forskjell. Vi skal opptre som en samfunnsaktør. Vi er en ideell organisasjon som er oppført i Frivillighetsregisteret. Vi skal fungere som et opplysningskontor for strømsalg, fortalte Rodem.

– Det har gått veldig fort, og det var overraskende enkelt å stifte et strømsalg-selskap, blant annet på grunn av elhub. Det finnes over 100 selskaper, og alle salgssystemene er jo hyllevare. De kan settes sammen nesten som legoklosser, og som dataingeniør og maskiningeniør har vi kompetanse til å sette systemene sammen på en god måte. Vi ble overrasket da vi oppdaget at prosessene noen steder fortsatt gjøres manuelt. Vi svingte oss rundt og fikk automatisert alt sammen, sa Spieler.

Merker at konkurrentene bruker winback

Det er nå fire uker siden selskapet ble lansert.

– Vi har fått en vanvittig start, og spiser markedsandeler i høy hastighet, sa Rodem.

De merker at de andre selskapene ikke liker dette.

– Nå møter vi winback-teamene deres, sa Spieler til lett humring fra salen.

– Det er noen aktører som ikke oppfører seg bra, la partneren til harselerte med meldingene som kommer fra selgere som vil vinne Motkraft-kunder tilbake.

– De argumenterer med at Motkraft-kunder har blitt kjempeirriterte når de har mottatt første faktura, men vi har jo ikke sendt ut noen faktura ennå, sa Rodem.

Da dette var tema, fylte logoene til Fjordkraft, NorgesEnergi og Fortum lerretet bak han.

– Det er gøy å lese alle de winback-meldingen konkurrentene kommer med, men det er jo faktisk ikke lovlig, sier Motkraft-gründer Anders Rodem. Foto: Haakon Barstad

– Heldigvis har vi veldig engasjerte kunder, og de har sendt oss hundrevis av meldinger som de har fått fra andre selskaper. Vi merker at ikke alle jobber etter Trygg strømhandel. Det er gøy å lese alle meldingen konkurrentene kommer med, jeg leser dem om kvelden før jeg legger meg. Men det kan jo være greit å minne om at winback faktisk ikke er lovlig, sa Rodem.

Markedssjef Geir Arne Gundersen i NorgesEnergi reagerer på påstandene til Motkraft.

– Det å kommunisere med kundene etter at de har sagt opp avtalen hos oss, er i motsetning til hva Motkraft hevder lovlig. Ikke bare er det lov, men det er også klokt. I samtalen får man snakket en til en med kunden, og vi får verdifull tilbakemelding og innsikt. Noen ganger velger også kundene å forbli hos oss, noe vi naturlig nok setter stor pris på, sier Gundersen.

Selv prøvde Anders Rodem i Motkraft å lokke til seg konkurrenter som var tilstede på konferansen.

– Vi ansetter. Hvis dere synes dere går en vanskelig tid i møte, så utvider Motkraft i enorm hastighet. Det renner inn kunder i tusentall, sa han.

– Det er bare å sende oss en e-post, så kan dere være med på utfordrersiden i strømsalg-bransjen, sa Spieler.

– Beklager, ikke åpen for oppkjøp

Mot slutten av seansen fikk de to gründerne en rekke spørsmål fra salen, videreformidlet av konferansier Robert Leinders-Krog.

– Hvis dere ikke blir kjøpt opp, hvor er selskapet deres om fem år?

– Da er Motkraft den største strømleverandøren i Norge. Kanskje til og med i Norden, sa Spieler.

– Hvordan er forretningsmodellen deres bærekraftig?

– Det som er gøy er at den allerede er bærekraftig. Det er kanskje litt kjipt for dere andre å høre. Vi tar betalt kun for det som er strengt nødvendig for å drifte tjenesten. Det inkluderer kundesenteret, transaksjonsgebyrer, handelskostnader og elsertifikater. Det vi har gjort er å fjerne de dyreste elementene innen strømsalg, nemlig telefonselgere og profitt, sa Rodem.

– Dessuten går prosessen superduper-magisk av seg selv. Når vi får inn en kunde så går resten egentlig av seg selv, la Spieler til.

– Hvor mange kunder har dere?

– De siste tre ukene har vi hentet inn 16.000 nye kunder, sa Rodem.

– Jeg vil tro vi har fått noen titalls kunder bare mens vi har stått her på scenen, sa Spieler.

– Er Motkraft åpen for oppkjøp?

– Vi er fortsatt en bitteliten aktør, men alle pilene peker i riktig retning. Drivkraften vår handler om det samfunnsøkonomiske, vi ønsker å få til en reel endring. Hvis alle norske strømkunder bytter til oss, vil de samlet spare 3,7 milliarder kroner årlig. Så å la seg kjøpe opp går imot det vi står for. Vi har kommet for å bli, så beklager: Nei, Motkraft er ikke åpent for oppkjøp, sa Rodem.

– Forretningsmodellen vår allerede er bærekraftig. Det er kanskje litt kjipt for dere andre å høre, sier Motkraft-gründerne Anders Rodem (t.v.) og Bjørn Spieler. Foto: Haakon Barstad