Nok et nytt selskap dukker opp i kampen om strømkundene. På prisportalen til Forbrukerrådet, Strømpris.no, finner vi nå Huskraft Energi som tilbyr spotavtale med 14 måneders varighet. Avtalen innebærer et negativt påslag på 0,70 øre/kWh.

Selskapet som holder til i Skien ble etablert tilbake i 2017 under et annet navn, men det er først nå i 2021 at de har kommet i gang med strømsalg til forbrukere. Europower Energi hørte med gründer og styreleder i selskapet, Asad Ismail Mahamed, om hvorfor man ønsker å gå inn i et marked som allerede er preget av små marginer og med mange etablerte og til dels offentlig eide aktører.

– Det er å kunne gi konkurransedyktige priser og kunne tilby kundene en mer trygg leverandør, der de kan stole på at de vet hva de får, det er vår strategi og grunnen til at vi har startet opp dette. Vi vil gjøre en forskjell, sier Mahamed.

– Det du sier er altså at det er rom for nye aktører og at det ikke er så seriøse aktører der fra før?

– Det gjelder vel flere markeder? Ikke bare kraftbransjen. Det trengs at nye aktører kommer inn og gjør en forskjell for at de andre skal skjerpe seg.

– Hva er det konkret dere vil gjøre annerledes som er nytt og som skal skaffe kunder?

– Det står på hjemmesidene våre. Vi skal være en trygg partner og det er det vi skal stå for. Vi håper i fremtiden, og det ligger jo i vårt navn Huskraft Energi, å kunne tilby også andre gode fordeler som har med huset å gjøre. Vi skal være en totalleverandør innen det også, forteller Mahamed.

På hjemmesidene til Huskraft Energi fremgår deres høye ambisjoner uten at det går helt klart frem akkurat hva kundene får. Foto: Skjermdump fra siden til Huskraft Energi

Høye ambisjoner

Det mangler ikke på ambisjoner i selskapet. På hjemmesidene fremgår Huskraft Energi vil bli den mest foretrukne strømleverandøren. Det står videre at «Vi skal gi våre kunder tjenester de mangler og revolusjonere en eldgammel bransje.»

– Hva er målet for Huskraft i 2021?

– Det viktigste er at vi får blikk på oss med tanke på kunder, at de ser at vi har et godt produkt og at de vil være hos oss, og at de anbefaler oss videre til sine venner og bekjente. Det viktigste for oss er å være en lavprisaktør over lang tid og i fremtiden være en av de foretrukne strømleverandørene i bransjen, sier Mahamed.

– Og hvordan vil dere få til det? Her er det mange aktører som vil være både billigst og best.

– Det er jo ikke alltid det er snakk om pris. Det er jo også avhengig av hva du kan tilby ved siden av prisen og det er noe vi jobber med ved siden av. Vi heter jo Huskraft Energi, så vi må jo kunne levere andre ting som har med hus å gjøre enn strøm også.

Dette er de allerede i gang med å se på og kan komme i løpet av året.

– Kan du røpe noe om hvilke andre tjenester eller produkter det er?

– Nei det kan jeg ikke. Det må komme senere, sier Mahamed.

Selger med tap

Huskraft Energi sier de vil utfordre det de omtaler som «de store gigantene» i bransjen. De tilbyr tre ulike avtaler, hvorav de to avtalene med positivt påslag er litt «gjemt» på strømpris.no Den synlige avtalen er spotavtale med avslag på 0,70 øre/kWh i 14 måneder. Det gir imidlertid ingen fortjeneste.

– Nei, men vi har ikke de største utgiftene heller, med tanke på at vi er nye. Så derfor kan vi også gå lavere ned i pris.

– Men med et avslag på 0,70 øre/kWh, så taper dere jo penger for hver kWh dere selger?

– Ja, vi sponser kundene med noe av strømmen. Det stemmer.

Hvem som er balanseansvarlig for Huskraft Energi, ønsker ikke Mahamed å si noe om.

Vil ikke ha omtale

– Når dere går inn i dette markedet med et negativt påslag på spotavtalen over såpass lang tid, så må dere jo ha en god buffer for å betjene det?

– Ja, vi må nok det, sier Mahamed, før han skifter tema;

– Men vi er ikke så interesserte i medieoppslag. Vi er mer opptatte av å bygge opp bedriften, påpeker han.

Men uten oppmerksomhet, oppsøkende salgsvirksomhet eller annonsering, er det krevende å skaffe kunder.

– Hvordan skal dere da gå frem for å skaffe kunder?

– Det vi sier, er at vi har gode produkter på våre hjemmesider og at vi skal bevise at vi er der. Vi skal fortelle kundene at vi er konkurransedyktige. Men vi vil ikke være noe mer proaktive enn det per i dag, forklarer Mahamed.

– Men skal dere få kunder, så må jo kundene bli oppmerksomme på dere? Skal de bli det gjennom blant annet prisportalen til Forbrukerrådet?

– Det er jo flere prisportaler enn strømpris.no, så det er flere steder å kunne vise seg. Men det viktigste for oss i oppstartfasen er å få alt på plass og at kundene blir fornøyde med oss og kan anbefale oss til bekjente og venner. Det er nummer én når det gjelder markedsføring; «word of mouth», påpeker Huskraft-sjefen.

Han opplyser videre at ingen av de rundt fire ansatte har noen erfaring fra kraftbransjen tidligere, men at de har noen eksterne partnere de samarbeider med. Mahamed håper også at de etter hvert skal kunne ansette flere, men det er avhengig av utviklingen i selskapet.

Huskraft Energi har allerede fått noen kunder, men Mahamed ønsker ikke å si noe om hvor mange det dreier seg om.

Den unge gründeren på 27 år har allerede etablert flere selskap, og kaster seg altså nå inn i kampen om strømkundene også.