Kronikk skrevet av:

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket

Strømmarkedet må bli enklere og tryggere, skriver direktør Knut Kroepelien i Energi Norge og daglig leder Knut Lockert i Distriktsenergi i en kronikk på Europower.no.

Så langt, så bra.

Men når Kroepelien og Lockert skal forklare hvordan konkurranse og mangfold har kommet oss forbrukere til gode, så faller vi av.

I et marked hvor alle selger samme vare, er det vanskelig å se hvordan et utall av avtaler og tilbud tjener andre enn selskapene selv.

For skal vi få et enklere og tryggere strømmarked er det flere ting som må på plass.

Strømmarkedet må få en faktisk enhetspris som er enkel å forstå og sammenligne, på samme måte som man har literpris på bensin og effektiv rente på lån.

I dag må kundene nesten ha doktorgrad i matematikk for å regne ut kostnaden. Det gjør da også at mer enn 70 prosent av oss ikke engang aner hva vår egen strømavtale koster.

Når ingen vet prisen, kan selskapene ta seg betalt nesten hva som helst. Prisforskjellen på billigste og dyreste strømavtale som selges er da også mange hundre prosent.

Varighet må opplyses

Det må også bli pliktig å opplyse kundene om hvor lenge prisen på et strømabonnement varer. Strøm er en varig tjeneste og vi må få vite den varige prisen. I dag kan prisene endres med fjorten dagers varsel, og dette utnyttes av mange selskap til å stadig øke prisene

Det må i tillegg bli obligatorisk å si tydelig ifra til kundene sine når man øker prisen. Dette er også bakgrunnen for at vi har klaget inn Fjordkraft for brudd på markedsføringsloven og bransjens egen standardavtale – utarbeidet av Energi Norge og Forbrukertilsynet.

En SMS er ikke for mye forlangt når strømavtalen endres og prisen økes. Det klarer både de som selger oss bredbånd, telefoni, avisabonnementer og andre løpende tjenester. Det klarer strømselskapene også, hvis de bare vil.

Vi skal selvfølgelig også vite den hele og fulle prisen på avtalen vi kjøper. Det mener også Forbrukertilsynet, som foreløpig har krevd at 17 selskap endrer eller stanser markedsføringen av strømavtaler med hemmelige prispåslag.

Skjemmer hele bransjen

Skjærer vi alle strømselskapene over samme kam? Ja, i stor grad gjør vi det. For utfordringene nevnt ovenfor skjemmer hele bransjen. Både store og små selskaper. Både medlemmer i Energi Norge og Distriksenergi og de som står utenfor.

Når det snakkes om den tøffe konkurransen, så er det vanskelig å se hvordan den kommer oss kunder til gode. For strøm er strøm. Det skulle vi ønske at markedet også reflekterte. Selskapene må klare å tilby billige og enkle avtaler, hvor vi lett kan sammenligne priser og velge det beste tilbudet.

Det burde ikke være så vanskelig.