På tross av mange år med lovord og positive spådommer ser ikke forbrukermarkedet for smarthus-løsninger ut til å ta skikkelig av. Å styre temperatur, lys og energiforbruk med telefonen er kanskje noe den vanlige norske huseieren ikke har behov for ennå. Flere norske prosjekter er enten lagt på is eller gått konkurs etter å ha meldt seg på i konkurransen om norske huseiere.

Lysekonsernet mener imidlertid at deres smarthus-satsing, Smartly, nærmer seg suksess ved å rette seg mot borettslag og utbyggere. Administrerende direktør i selskapet, Kristian Helland, sier til Energi at strategien er å spisset seg mot få kundesegmenter.

– Vi har ulike løsninger spesielt for slike kunder. Der har vi veldig god fart og det er der vi legger trykket. Vi leverer elbil-lading, energistyring og energimåling som helhetlige pakker, sier Helland.

En typisk pakke til et borettslag fra Smartly innebærer samarbeid med andre deler av Lysekonsernet, som for eksempel Altibox. Da inneholder gjerne pakken lader til elbil, tv, internett og strøm.

– Det tror vi er en god løsning for en sånn type kunde, sier Helland.

Selv om selskapet har løsninger for den enkelte forbruker ligger salgsfokuset på boligselskap. Det er det helhetlige som selger, mener Helland.

– Med en gang folk hekter seg på så blir det mer ha, mer enn at man kan ha løsningene vi leverer. Vi opplever voldsom fart og driv i markedet både på salg og leveranser, sier han.

Umoden bransje

Smarthus-satsingen i Norge har imidlertid sett flere selskaper som ikke har fått det helt til. Nettalliansen satset i 2016 sammen med Deutsche Telekom for å levere en smarthusplattform til det norske markedet. De etablerte selskapet Hitch, men i april i år ble det kunngjort at selskapet var konkurs. I 2017 lanserte også Sogn og Fjordane Energi smarthusprosjektet Flikk, som var rettet mot forbrukermarkedet. Ifølge kommunikasjonssjef i SFE, Jannicke Lindvik, er det prosjektet nå lagt på is.

–Det var utfordrende å ta den nødvendige posisjonen alene. Vi har søkt samarbeidspartnere, men det har bare ikke ført frem. Det er vel en liten tanke om at timingen ikke var riktig. Man trodde at markedet var modent, men tror kanskje ikke det nå. Nå har vi ikke aktivitet i Flikk, sier hun.

Lindvik sier det er for tidlig å si noe om hva som gjøres med prosjektet fremover, bortsett fra at det nå er på is.

Det tar tid

Også Smartly har levert negative resultater i flere år. De siste fem årene har selskapet til sammen gått med underskudd på 424 millioner kroner etter skatt. Det har riktignok vært en solid bedring ved siste resultat, men det er åpenbart at det tar tid å lykkes i smarthusmarkedet. Smartly har skaleringsplaner fremover og produktene skal ut nasjonalt, ikke bare regionalt. Det er også nye produkter i anmarsj, ifølge Helland. Han sier det er helt sikkert at det blir vekst i markedet, men at spørsmålet er når og hva det er som kommer til å drive veksten.

– Elbil-lading er en het potet. Bærekraftighet er viktig, og energiløsninger vil vokse i ulike formater, tror vi. Det blir viktig å styre ladere, kjeler og varmtvann. Blant de løsningene der kommer det til å vokse. Folk er interessert i å spare energi, sier Helland.

Om de negative resultatene forteller Helland at Smartly jobber mye med innovasjon i Lysekonsernet og at ikke alt kan tilskrives et umodent marked.

– Vi gjør store, tunge prosjekter, ikke bare for oss selv, men for konsernet. En del av de negative resultatene handler også mye om AMS-utrullingen. Vi har sett en god bedring nå. Vi har absolutt planer om å bli lønnsomme, sier han.

Norske huseiere har kanskje ikke fått helt smaken på å styre husene sine med apper, men ifølge de fleste i bransjen er det kun et tidsspørsmål før det blir en nødvendighet. I mellomtiden må smarthusaktørene se til de store boligprosjektene for å kunne oppnå lønnsomhet.