Det har vært massiv omtale av strømpriser denne høsten. Og det har blitt snakket mye om at forbrukerne kan forvente seg et realt strømsjokk når regningen for strømmen dumper ned i postkassen.

Europower har vært i kontakt med tre strømselskaper og hørt om omfanget av henvendelser fra kunder som ønsker betalingsutsettelse eller sliter med å få betalt.

Når Europower får kontakt med sjef for Nordlys Energi, Stefan Manov, forteller han at det har kommet en del henvendelser til kundeservice om betaling av strømregningen.

– Ja, vi har hatt henvendelser på kundeservice av kunder som ikke klarer å betale strømregningen. Noen gir også uttrykk for at de synes strømprisene nå er veldig kjipe og er sinte. Ofte vet de ikke hvor de skal rette frustrasjonen. Vi får henvendelser fra folk som ikke forstår hvorfor strømregningene er så høye nå, og tror det har noe med oss å gjøre og prisene våre, forteller Manov.

Stefan Manov, administrerende direktør i Nordlys Energi. Foto: Edward Knai Nilsen

For på tross av at mediene denne høsten har skrevet mye om strømpriser og strømmarkedet, kan det være komplisert å forstå, anerkjenner han.

– Ofte handler dette om at kundene ikke er oppdaterte eller informerte, selv om det står mye om dette i media. Kundeservice er opplært i å ha et lynkurs i strøm for kundene. Hva er råvaren, hva er vår fortjeneste og hva er påslag og månedsbeløp og sånt. Kundeservice skal ta seg tid til å forklare. Men det er klart at mange kunder kan kjenne på frustrasjon, sinne og er lei seg. Det ligger i bakgrunnen, da kan det være vanskelig for dem å ta det inn, sier han.

– Usedvanlig mange henvendelser

Kommunikasjonsdirektør Jeanne K. Tjomsland forteller til Europower at fakturaen for oktober forfalt like før helgen, og at tall fra kundeservice viser at det er stor pågang fra kunder der.

– Vi har usedvanlig mange henvendelser for tiden, men det er ikke en merkbar økning i antall henvendelser om betalingsutsettelser sammenliknet med foregående måned. Men jeg er naturligvis spent på hvordan det blir når novemberregningen kommer i desember. Det er naturlig å tro at det vil øke fremover. Vi er veldig spente på resten av vinteren. Det er nå vi går inn i en periode med høye priser samtidig som forbruket øker. Likevel har jeg inntrykk av at bransjen har gode rutiner og er innstilt på å være fleksibel, sier hun til Europower.

. Jeanne K. Tjomsland, kommunikasjonsdirektør i Fjordkraft Foto: Fjordkraft

Tjomsland har en viktig oppfordring til kunder som har problemer med å betale strømregningen;

– Det er viktig at folk tar kontakt før regningen forfaller, og ikke sitter og gruer seg med regningen i hånda. I Fjordkraft strekker vi oss langt for å hjelpe folk med å dele opp eller utsette betaling, sier hun.

– Antall henvendelser på nivå med i fjor

Hos Hafslund Strøm forteller pressekontakt Tobias Gausemel Backe at tallene viser at det foreløpig ikke er flere kunder som ber om hjelp med strømregningen enn tidligere.

– Vi har jo kunder hver måned som får betalingsutsettelse på strømregningen, det er ikke spesielt mange henvendelser nå. Det er faktisk litt rart at antall henvendelser denne og forrige måned er på nivå med samme periode i fjor. Det er jo litt spesielt med tanke på strømprisene, sier Backe til Europower.

Totalt har kundesenteret til Hafslund Strøm fått inn rundt 1000 henvendelser i løpet av november. Dette er altså på samme nivå som måneden før og de samme månedene i 2020.

– En teori jeg har, er at siden det har vært så høyt fokus på strømpriser i den offentlige debatt, over såpass mange måneder, har det ført til at folk blir mer bevisste sitt eget forbruk og har hatt en mulighet til å forberede seg. Det er jo en god ting at folk blir mer bevisste.

Pressekontakt Tobias Gausemel Backe i Hafslund Strøm. Foto: Hafslund Strøm

Backe forklarer at strømregningen i november for forbruk i oktober, nok var lavere enn regningen for måneden før ettersom strømprisen i september var høyere.

– Heldigvis var oktober mild. Og selv om prisen i dag er ekstrem, lander nok november som helhet lavere enn september. Men vi får se hvordan denne siste uken blir nå som vi får litt kulde.

Han innrømmer at det har vært en travel høst som pressekontakt i Hafslund Strøm.

– Mediehenvendelsene har vært mange. Da de første rekordprisene startet å komme, var det kok. Mange er tydeligvis veldig interessert i akkurat Hafslund Strøm. Men den siste måneden har det vært roligere, sier han.

Vil gi bort strøm

Som en forlengelse av denne tematikken, har Nordlys Energi bestemt at de skal gjøre et spesielt grep tirsdag som er «Giving Tuesday». Det er en amerikansk tradisjon som finner sted tirsdag etter Thanksgiving.

– Vi har sett at noen norske selskaper har markert denne dagen en stund allerede. Vi tenkte å gjøre vår vri på dette med bakgrunn i pandemien og de rekordhøye strømprisene. I dag skal vi derfor gi bort ti gavekort på gratis strøm til forskjellige husstander – uavhengig av hvor de er kunder. Vi nærmer oss vinter, det er snart jul og noen sliter økonomisk. Da er det hyggelig å gjøre noe for de som har det vanskelig, forklarer Stefan Manov om hvorfor de gjør dette.

Tanken er at vanskeligstilte strømkunder skal sende en søknad og deretter velge ut ti husholdninger. De vil få dekket en strøm- og nettleieregning på inntil 5000 kroner. Manov bedyrer at det ikke er en forutsetning at de skifter til Nordlys Energi som strømleverandør for å kunne søke.

– Men hvordan skal dere sjekke at informasjonen som folk sender inn, stemmer?

– Det er jo begrenset hva vi kan gjøre av sjekk, men vi skal gjøre research i åpne, offentlige kilder. Ellers må vi anta at folk er ærlige. Dette skal komme noen som trenger det, til gode, sier han og legger til at de håper flere strømselskaper vil gjøre som dem.

– Vi oppfordrer andre strømselskaper til å gjøre det samme. Jeg regner med at de vil reagere positivt på oppfordringen. Dette handler jo om å vise at vi bryr oss og forstår at folk er frustrerte. Jeg tipper de enten kommer til å følge etter eller lansere egne forslag.

Strømselskapene trenger økt goodwill og dette er en ny måte å skaffe det på. Tiltaket med å betale inntil 5000 kroner av strømregningen til 10 kunder, vil altså koste Nordlys Energi opp til 50.000 kroner, noe som ikke er alt for mye for å få god omtale og publisitet.