Etter litt over 3,5 år i Statkraft, har Severin Roald nå forlatt bransjen og jobben som kommunikasjonsdirektør. Denne måneden startet han som toppsjef i et av Norges største PR- og kommunikasjonsbyrå, Geelmuyden Kiese.

– Hvordan blir det å forlate energibransjen?

– Det er vemodig å forlate Statkraft, men jeg er samtidig takknemlig for mange fine år i selskapet. Energi er en bransje som alle har et forhold til og som skaper enormt engasjement og som samtidig er kritisk for vår velstand. For alle som jobber med kommunikasjon og politikk er dette faglig interessant. Diskusjonen rundt strømpris det siste året har selvsagt vært veldig krevende å håndtere for alle energiselskaper med en enorm pedagogisk utfordring, sier Roald til Europower.

Spurt om hva han kommer til å savne, svarer han;

– Jeg kommer til å savne alle de flinke folkene i Statkraft og jobbe i et selskap med en så sentral rolle i norsk energiforsyning og klimadebatt. Statkraft er Europas største produsent av fornybar energi og jeg kommer også til å savne den internasjonale dimensjonen. Samtidig får jeg nå muligheten til å lede Geelmuyden Kiese som er sterke på energi og fornybar og som skal ansette enda flere flinke folk med bakgrunn fra bransjen og det ser jeg frem til.

– Er det noe du ønsker å trekke frem som din beste opplevelse fra dine år i Statkraft?

– Før Statkraft var jeg kommunikasjonsdirektør i Telenor og min siste reise i selskapet var til Pakistan, mens min første reise i Statkraft var til Gaupne og senere til Sunndalsøra der jeg fikk lære mer om norsk vannkraft. Det var særdeles lærerrikt, og jeg ble imponert over det sterke engasjementet og kunnskapen i selskapet. Jeg er ellers veldig opptatt av å bygge en prestasjonskultur og vi har bygget et sterkt lag i kommunikasjonsavdelingen som bidrar til å forvalte omdømmet til Statkraft både nasjonalt og internasjonalt. Kampanjen «Framtiden Bestemmer» og eksport av denne til flere land i Europa og Sør-Amerika var et høydepunkt, avslutter han.