Dette er en kommentar som står for artikkelforfatterens regning.

Jeg kjenner ikke trebarnsmor og sykepleier Cathrine Fjeld, men hun fortjener all mulig honnør. Hun har tatt sjansen på å stå frem hos NRK Sørlandet og fortelle om den vanvittige strømavtalen som hun gikk med på.

Agder Energis strømsalgselskap LOS lurte henne rett og slett til å tro på en historie om at strømprisen kunne bli på inntil 20 kroner/kWh. Hvem ville vel ikke da takket ja til en fastpris på bare 6,49 kr/kWh?

Slike priser har vi aldri vært i nærheten av å se. Den høyeste prisen som har vært for kommende vinter, er rundt 7 kr/kWh – eller litt under 9 kr/kWh inkludert avgifter og merverdiavgift. Denne pristoppen ble nådd 26. august. Siden har prisen falt.

Heldigvis fattet NRK interesse for trebarnsmorens skjebne, og siden eierne Agder Energi er stinne av penger og kanskje fattige på omdømme, innså konsernet raskt at det var lurt å la kunden ha angrefrist på avtalen.

Flere eksempler

To lignende saker har vært omtalt i mediene de siste dagene. De dreier seg også om store aktører.

Torsdag fortalte TV 2 om Fjordkraft-kunder med ekstremt høye oktober-regninger. De hadde en variabel-avtale, som de trodde skulle gi forutsigbare strømregninger.

Men kundene endte opp med regninger tre ganger større enn forventet. Etter reaksjoner valgte Fjordkraft å endre på prisene tidligere enn forventet.

Fredag hadde NRK saken om Fortum som nylig solgte fastprisavtaler med påslag på 5,72 kroner per kWh. Dette er avtaler der prisen fryses i kortere perioder. Saken ligner på det LOS ble kritisert for.

Prisen på 572 øre ble inngått i slutten av oktober, på et tidspunkt da spotprisen lå langt under dette nivået. Også Fortum endte med å tillate kundene gå ut av avtalene da avtalene fikk omtale.

Felles for alle disse tre sakene er at det er store aktører som har fått kunder inn i svært dyre avtaler, og at selskapene gjør retrett når mediene begynner å snuse i opplegget.

Påslaget stiger og stiger

Selv inngikk jeg en avtale i november 2020 - på vegne av borettslaget jeg bor i, en strømavtale med Fjordkraft. Avtalen var spotpris og 0,39 øre/kWh i påslag. Trodde jeg.

Deretter var jeg så naiv at jeg ikke kontrollerte regningene som kom. Jeg leste sikkert ikke vilkårene heller. Når jeg for en tid tilbake begynte å kontrollregne, kom det frem at påslaget hadde steget og steget i avtaleperioden, og nå sist var på 11,80 øre/kWh.

Eller 30 ganger prisen jeg trodde vi skulle betale. Fjordkraft henviste til at det ikke var spot vi kjøpte, selv om produktet het spot. Derimot var det innkjøpspris. Tydeligvis strøm kjøpt inn av Norges dårligste forhandlere.

Jeg følte meg lurt og ganske dum, og skjønner godt om sykepleier Fjeld har samme følelse.

– Slutte å lure folk

«Manges tillit til strømmarkedet og kraftbransjen er tynnslitt nok fra før, og da er en god start i arbeidet med å bygge opp den tilliten, at vi slutter å lure folk», skriver Bengt Eidem i nettselskapet Tensio på den sosiale arenaen LinkedIn etter at sykepleieren sto frem.

Det har han helt rett i, og konsernsjefene burde stå i kø både for å like innlegget og å følge opp. I tillegg må forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) faktisk ta tak i regelverket snarest. I hele år har Europower og andre medier skrevet om den useriøse oppførselen til strømsalgselskapene.

Husk: Dette er selskaper som til dels er eid av store, tilsynelatende seriøse kraftprodusenter. Men når strømsalgselskapet i samme konsern møter kundene, er seriøsiteten nærmest fraværende.

Toppe burde ta initiativ både til å forby salg av strøm på døra og på telefon.

Da jeg skiftet selskap på vegne av borettslaget nå, gikk jeg til ett av selskapene som reklamerer med at de har en enkel avtale. Et selskap som ikke ringer. Som kommuniserer tydelig akkurat hva vi skal betale. Et selskap med en profil som gjør at jeg kanskje kan få opp tilliten til den delen av bransjen igjen.

For det er mulig å vinne tilbake tillit over tid. Men hver gang en strømselger lyver til en sykepleier, sender det hele bransjens omdømme rett til bunns.