Ferjeselskap vil slutte å annonsere når dei skal frakte dynamitt. Vindkraftmotstandarar stansa transport av dynamitt med ferja til Haramsøya tysdag. No vil ferjeselskapet slutte å varsle om farleg last på førehand. Tysdag morgon stakk motstandarane av vindkraftanlegget på Haramsøya kjeppar i hjulet for byggearbeidet igjen. Denne gongen hindra dei transport av dynamitt på ferja. Reglane seier at det berre kan vere 12 personar om bord når ferja transporterer dynamitt. Motvind Noreg organiserte det dei kallar eit ferjecruise på fjorden, med 13 passasjerar. – Til no har det vore ein herleg cruisetur, fram og tilbake 3- gongar. Heilt fredeleg, utan å demonstrere. Vi berre sørga for at det var nok passasjerar til å hindre dynamitten, seier Rune Haaland i Motvind Noreg. (nrk.no 15/9)

Energiministeren til TU: – Ingen grenser for hvor stort havvind kan bli. Tina Bru forteller om sine visjoner for norsk havvind. For første gang innrømmer olje- og energiministeren at det trengs nye støttesystemer. Mens kampen for vindkraft foregår på land, vil regjeringen og Stortinget ha mer vindkraft. (tu.no 17/9)

Ingen ny havvind-støtte. Statsminister Erna Solberg vil fortsette å bruke Enova. – Vi er glad for å se de fallende kostnadene for bunnfast havvind, det gir oss inspirasjon for arbeidet også med flytende havivnd, sa statsminister Erna Solberg på Paretos energikonferanse onsdag. Men det blir ikke aktuelt med nye støtteordninger for å få øke havvind-utbyggingen. (energiteknikk.net 16/9)

Mørke skyer i horisonten for solenergibransjen. Antallet solcelleanlegg som ble montert i august, var hele 73 prosent lavere enn i samme måned i fjor, ifølge tall fra Enova. - Hva skyldes dette? - Her har vi en firedobbel smell: korona, lave strømpriser, uklare rammebetingelser fra NVE og uklare signaler fra Enova, svarer Trine Kopstad Berentsen. Hun er daglig leder i Solenergiklyngen. (dagsavisen.no 17/6)

Pareto ser store muligheter i havvind. Har store forventninger til Equinor og Aker. Pareto Securities' energikonferanse, tidligere «Olje- og offshorekonferansen», gikk av stabelen onsdag, og store deler av energisektoren har kommet til orde på konferansens første dag. Meglerhuset selv fokuserte på potensialet innen havvind i sine innslag. Pareto venter en årlig vekst innen havvind på 20 prosent hvert år frem til 2030, ifølge TDN Direkt. Kostnadene for bunnfast havvind vil halveres over «de neste årene», og innen 2030 for flytende havvind. - Utviklingen har gått overraskende fort, sier Tom Erik Kristiansen, senioranalytiker i Pareto. (finansavisen.no 16/9)

Paretosjefen om det grønne skiftet på børsen: – Det er en revolusjon. Stadig flere investorer satser på grønn industri. Dermed vil overgangen fra olje til grønn energi komme mye raskere enn ventet, mener toppsjef Christian Jomaas i Pareto. (nrk.no 16/9)

Færre er positive til vindkraft. Nordmenn blir stadig meir skeptiske til vindkraft. Ei ny undersøking bestilt av Universitetet i Bergen viser at støtta har gått ned med mest ti prosentpoeng på eitt år. Bransjen stadfester at dei opplever større motstand. (nrk.no 17/9)

Norge glemte å protestere mot Nordlink-begrensning. Da Tyskland sendte ut forslaget om de kraftige importbegrensningene på Nordlink-kabelen (1.400 MW) i de første leveårene, glemte Norge å protestere. Det bekrefter Olje- og energidepartementet til Montel. – Før Tyskland la fram tiltaksplanen for hvordan oppfylle EUs krav om å tilby markedet minst 70 prosent kapasitet på utenlandsforbindelser, gjennomførte de en kort prosess med en høring og et høringsmøte. Ved en inkurie gikk vi glipp av denne runden og fikk ikke sendt innspill, sier politisk rådgiver Erlend Jordal (H) i OED. (montelnews.com 15/9)

Mercedes overrasker med «morgendagens» batteri. En av grunnen til at Toyota har holdt igjen sin elbilsatsing er de tilgjengelige batteriene. Dagens elbiler er utstyrt med batterier kalt litium-ion, et såkalt flytende batteri som blant annet inneholder kobolt. (…) Mercedes overrasker alle når de klinker til med faststoff-batterier som et alternativ til den elektriske bussen eCitaro G. Tyskerne sier at pakken de har utviklet byr på en energitetthet som er 25 prosent bedre enn neste generasjon av litium-ion-batteriene, og resultatet er at eCitaro G kan by på voldsomme 441 kWh. (bil24.no 16/9)

– Det bør være en selvfølge at utbygging kun skal skje dersom det støttes av lokalbefolkningen. De siste årene har det blitt bygget mye vindkraft i Norge, og det har mange steder ført til store konflikter. Frp stoppet derfor behandlingen av alle søknader om vindkraftkonsesjoner allerede 1. april 2019, for å oppdatere og utbedre konsesjonssystemet. Konsesjonssystemet som har vært benyttet har ikke vært tydelig nok. I høst skal Stortinget behandle regjeringens stortingsmelding om vindkraft på land. Før sommeren gikk vi derfor inn for å hastebehandle FrP-forslag i Stortinget om å stanse all utbygging av vindkraft etter gammelt konsesjonssystem, inntil rettssystemet endelig har avgjort klager som er brakt inn for domstolene. Dette forslaget fikk dessverre ikke flertall. (fjordabladet.no 16/9, innlegg av Terje Halleland (Frp), stortingsrepresentant)

– Arbeidsgivers krav ville ha skrudd tiden ti år tilbake for våre medlemmer. EL og IT og Energi Norge må få riksmeklerens hjelp etter at de ikke ble enige i energiforhandlingene. (…) – EL og IT Forbundet har fremmet en rekke krav, uten å tilby noe tilbake. Vi mener vi har vært konstruktive og strukket oss langt, og synes det er overraskende at forbundet velger å bryte, sier Ståle Borgersen, direktør for arbeidsliv i Energi Norge. (…) – Vi kjenner oss ikke igjen i fremstillingen til Energi Norge, om at vi ikke ville forhandle. Vi har vært løsningsorienterte, men ble dessverre ikke møtt på samme måte, sier Fred Løvli, leder av EL og IT Forbundets forhandlingsdelegasjon. – Kravene ville samtidig skrudd tiden tilbake på de ansattes rettigheter. Dermed ble vi tvunget til å gå fra forhandlingene, og be om hjelp fra riksmekler, forklarer forbundet. (frifagbevegelse.no 16/9)

Lønnsomt og miljøvennlig å modernisere vannkraften. Foran høstens budsjettforhandlinger håper vi at partiene på Stortinget finner sammen slik at vi endelig kan få et skattesystem for vannkraften som bidrar til både arbeidsplasser, inntekter og klimavennlig omstilling av samfunnet. (nho.no 16/9, innlegg av Jon Kristiansen, regiondirektør NHO Innlandet, Finn Bjørn Ruyter, konsernsjef Hafslund E-CO og Knut Kroepelien, adm.dir. Energi Norge i NHO)

Småkraftprisene til himmels. Utenlandske investorer driver opp prisene på utbygde småkraftverk til over 6 kr/kWh. – Det er litt merkelig at kraftprisene er på bunn og at det er stor usikkerhet rundt korona, og så går det for oss så det griner, på full spiker, sier administrerende direktør Terje Vedeler i Småkraft AS. (energiteknikk.net 16/9)

Får kompensasjon for byggingen i Kjølberget. Byggingen av vindmøller i Kjølberget har rasert området hvor Finnskogleden gikk. Utbygger, Austri Vind, har utbetalt 200.000 kroner i kompensasjon til Finnskogen Natur & Kulturpark. (…) – Det er ikke med godt hjerte vi tar i mot pengene. Vi vurderte hva vi skulle gjøre, men til slutt bestemte vi at vi prøver så godt vi kan å sette leden tilbake i den opprinnelige ledstrukturen som var. Selv om vi ser at det er umulig å få den tilbake akkurat slik den var, sier Bragelien. (isolor.no 16/9)