Strømsalg-selskapene fikk gjennom hele fjoråret massiv kritikk, blant annet fra Forbrukerrådet. På bakgrunn av dette gikk Energi Norge og Distriktsenergi sammen med DNV GL og har nå lansert en frivillig sertifiseringsordning, som Europower Energi også har omtalt i detalj tidligere. På en presentasjon onsdag denne uken, påpeker både daglig leder i Distriktsenergi, Knut Lockert, og administrerende direktør i Energi Norge, Knut Kroepelien, at de med denne ordningen viser at de har tatt kritikken på alvor.

Den skarpeste kritikeren av dem alle, forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket, er imidlertid ikke enig i den vurderingen og er klar i sin tale til Europower Energi.

– Så er jeg skuffet over at de lanserer en såpass puslete sertifiseringsordning. Vi vil fremdeles kunne oppleve å bli lurt, så jeg kan ikke friskmelde verken markedet eller bransjen på bakgrunn av denne ordningen, sier Blyverket til Energi.

Hun understreker videre at Forbrukerrådet hadde større forventninger til energibransjen når de først skulle få på plass en sertifiseringsordning etter så lang tid med så mye uro.

– Når vi har avdekket at det er så mye som ikke er til det beste for forbrukerne så hadde vi forventet at de hadde kommet med en sertifiseringsordning som faktisk ville innebære grunnleggende endringer, og det klarer ikke vi å se at denne ordningen vil gi, sier hun.

– Trist og underlig

Sjefen i Distriktsenergi hadde håpet på en bedre mottakelse fra forbrukerdirektøren.

– Det er jo trist og litt underlig at det er dette Forbrukerrådet kommer med. Det er et konkurranseutsatt markedet, det er tillatt med koblingshandel og aktørene konkurrerer om kundene. Sånn skal det være til kundens beste. Men er strømselgerne med på sertifiseringsordningen, underlegges de nå krav som gjør det bedre og mer forutberegning å være forbruker. Ordningen er definitivt ikke puslete. Enkelte kloke mennesker har jo sagt at det beste må ikke bli det godes fiende og det kan man jo minne hverandre om en gang i blant, sier Knut Lockert om kritikken fra Blyverket.

– Grunnleggende og viktige endringer

Distriktsenergi-sjefen hevder på sin side at det absolutt er gjort grunnleggende endringer.

– Det er grunnleggende og viktige endringer i sertifiseringsordningen med hensyn til blant annet opplysningsplikt, bruk av innkjøpspris, lokkepriser og krav til varsel om endringer. Alle forhold som skal gjøre det enklere å være strømkunde. Vi håper og tror at endringene blir til det bedre og at vi kan ha en konstruktiv dialog med Forbrukerrådet fremover, der vi har ett felles ønske om et marked som kunden forstår og der kunden opplever å bli ivaretatt på beste mulige måte. Og det er i denne diskusjonen også verdt å minne om at veldig mange er fornøyd med sin strømleverandør. Vi gleder oss i hvert fall til ordningen kommer i gang, og vi vil jo evaluere denne etter noe tid, der vi også mer enn gjerne tar imot innspill fra Forbrukerrådet, kommenterer Lockert til Europower Energi.

– Mer villedende enn veiledende

Samtidig sier hun at hun er hun glad for at de erkjenner at det er behov for at bransjen rydder opp og går i seg selv. Hun mener også det er en styrke at de ser for seg en ordning med en tredjeparts sertifisering.

– Men jeg er redd for at dette vil villede mer enn veilede forbrukerne. Det er det flere grunner til.

– Kan du si noe mer om hva du tenker på da?

– For det første er det mye av det som er helt basic, som enhver bransje som i det hele tatt skal snuse på begrepet seriøs, skal ha på plass uten at det bør sertifiseres. Blant annet gjelder det at man skal ha kundeservice og at de som selger skal ha et minimum av opplæring og at de skal levere fakturaer som er til å forstå, sier Blyverket.

Hun mener også mye av det som inngår i sertifiseringsordningen, er lovpålagte krav.

– Det bør man i utgangspunktet forvente at alle forholder seg til. Man behøver ikke et eget sertifiseringsstempel for det. Dersom noen bryter lover og regler må tilsynsmyndighetene slå ned på det, påpeker hun.

Kritisk til fortsatt innkjøpspris

Hun reagerer også på at sertifiseringsordningen er på selskapsnivå.

– Men selskapene tilbyr jo et vell av avtaler. Det vi har vist gjennom hele 2020 er at også de store markedsledende selskapene i denne bransjen tilbyr både gunstige og svært ugunstige avtaler til forbrukerne. På den bakgrunn er jeg bekymret for at et slikt stempel kan gi et skinn av at du som forbruker er sikret en god avtale. Men det er du jo ikke. Også fordi det er muligheter for å avtale seg vekk fra den standardavtalen som bransjen og Forbrukertilsynet i utgangspunktet har vært enige om, sier Blyverket og fortsetter.

Et av punktene Forbrukerrådet har vært svært opptatte av, er problematikken rundt innkjøpspris-avtaler og skjulte priselementer. Her er Blyverket definitivt ikke enig i at det er blitt ryddet opp.

– Jeg forstår det også sånn at det fortsatt er fullt mulig å selge innkjøpspris-avtaler som har priselementer som ikke er tydelige. Vi ønsker oss en bransje som gir tydelig beskjed om hva prisen er slik at forbruker kan sammenligne prisen. Jeg er redd at forbrukerne begynner å se på godkjent-stempelet i stedet for å gjøre det som er tryggest, nemlig å sjekke på strømpris.no for å finne beste tilbud, og der man samtidig kan legge inn varsel til seg selv når avtalen utløper.

– Hadde det vært bedre om sertifiseringen hadde vært på avtalenivå og ikke selskapsnivå?

– Det vil jeg se for meg er ganske krevende ettersom bransjen fortsatt mener de skal tilby et vell av avtaler. Men siden det tilbys mange avtaler fra hvert selskap og de kan fortsette å tilby både lokketilbud og innkjøpsprisavtaler, så vil ikke sertifiseringen i seg selv trigge oss som forbrukere. Da blir den feilslått etter min mening.

Samtidig understreker Jørgen Bjørndalen i DNV GL under gjennomgangen av sertifiseringsordningen onsdag, at det kreves at kundene på en enkel måte skal kunne finne ut hva prisen faktisk er. Også Ulf Møller i Energi Norge, presiserer at det nå settes krav til at det skal fremgå hva tilleggskostnadene vil komme på når man tilbyr innkjøpsprisavtaler.

Men for Blyverket er dette altså fortsatt ikke godt nok.

Behov for strengere regulering og tilsyn

Blyverket understreker viktigheten av at kundene til enhver tid skal vite hva prisen er. Hun har også tidligere vært tydelig på at hun ønsker en sammenlignbar pris på strøm, hvilket bransjen har påpekt er enklere sagt enn gjort ettersom de fortsatt ønsker at kundene skal ha et utvalg av avtaler å velge i.

Blyverket etterlyser derfor også strengere regulering rundt dette og påpeker at det kreves strengere tilsyn.

– NVE og Forbrukertilsynet må intensivere arbeidet og vi må antagelig få på plass et system der det er mulig å sammenligne pris. Vi klarer ikke å se at Trygg Strømhandel gjør noe med de grunnleggende utfordringene i markedet. Trygg Strømhandel er ikke trygg strømhandel og vi kan da heller ikke gå ut til forbrukerne å si det. Det synes jeg er trist at ikke bransjen har tatt mer på alvor etter det siste året, påpeker Blyverket.

Forbrukerrådet sendte i 2020 en rekke klager til Forbrukertilsynet og har satt dette høyt på agendaen. Blyverket understreker at de vil fortsette å gå på både politikere og myndigheter og fortsette prosessen som ble startet på i fjor.

– Dette er ikke nok til å sikre forbrukerne, sier hun.

Vil ikke merkes på strømpris.no

Det er derfor ingen mulighet at Forbrukerrådet med det første vil merke de sertifiserte strømleverandørene på sin prisportal Strømpris.no. Det til tross for at både Distriktsenergi og Energi Norge har håp om at ordningen skal bli en del av både strømpris.no og andre prisportaler som blant annet Elskling.no.

– Så lenge sertifiseringsordningen ikke tar tak i det som er det grunnleggende problematiske, nemlig dette med å sikre varige strømavtaler, en pris som kan sammenlignes og sørge for at man ikke blir pushet på dårlige og dyre avtaler, så kan ikke vi gjøre det. Kanskje finner vi sammen med Distriksenergi og Energi Norge i fremtiden en sertifiseringsordning som treffer forbrukerne, men som den er lagt frem i dag, så kan ikke vi si at det er svaret på de utfordringene vi signaliserte gjennom hele fjoråret, konkluderer forbrukerdirektøren.

Her svarer Energi Norge og Distriktsenergi på kritikken fra Forbrukerrådet.