Kommentar: Dette er en kommentar som gir uttrykk for skribentens analyser og synspunkter.

Strøm er i all sin enkelhet et vanskelig produkt å markedsføre, fordi det ikke finnes kvalitetsforskjeller. Strøm er strøm, det er ikke noe forskjell på produktet i stikkontakten.

Pris er heller ikke et godt salgsargument, for det finnes allerede avtaler der strømmen gis bort. Den nye aktøren Huskraft er et eksempel på dette, med negativt påslag i 14 måneder.

De har imidlertid et pussig forbehold: «Forventet oppstartsdato - så snart som mulig.». Vi får se hva prisen blir når Huskraft melder seg på virkeligheten.

Uansett - alle strømavtaler blir markedsført som billig. Det gjennomføres helt konsekvent av hele bransjen, totalt uavhengig av prisen på avtalene.

Så de to mest åpenbare salgsargumentene - kvalitet og pris - gjelder ikke. Derfor finner strømsalg-selskapene på andre metoder for å gjøre seg attraktive.

Listen er under er på ingen måte utfyllende, det er bare eksempler på metoder som skiller seg ut i mengden.

Rakke ned på andre

En tydelig trend er å rakke ned på andre selskaper, særlig de etablerte. Her ligger Klarkraft helt i teten.

– Nyhet! Velkommen til et strømselskap som ikke juger, er overskriften på nettsiden.

Der presenterer selskapet et søylediagram med priser fra en rekke konkurrenter. Klarkraft ligger naturligvis nederst.

At noen av konkurrentene har rimeligere avtaler enn de Klarkraft har valgt ut, nevnes ikke. Som jo er et interessant valg for «… et strømselskap som ikke juger.»

Klarkraft sin fremstilling av sin pris sammenlignet med konkurrentene. Foto: Klarkraft

En annen mobilaktør spiller på det samme, men er litt mildere i formen:

– Vi lanserte Talkmore Strøm fordi vi ville utfordre strømbransjen, som fremstår som forvirrende og vanskelig å forstå for kundene, skriver Talkmore.

Deres modell er en avtale uten påslag, kun månedsavgift - med betydelig rabatt for egne mobilkunder selvfølgelig.

Tibber er en annen aktør som bruker angrep som metode.

– Redd oss fra elektriske dinosaurer, skriver selskapet.

De mener at konkurrentene ikke tilbyr moderne teknologi.

– Siden strømmens morgen har de (les: etablerte selskaper) dominert terrenget uten å bry seg en watt om deg eller planeten du bor på. Bak alle de store ordene har de alltid tjent penger på halvfulle klesvasker og glemte baderomslys, skriver Tibber.

Fortum velger en helt annen metode, de argumenterer med at Fortum er selskapet som redder verden:

– Ikke velg oss kun fordi vi har en god strømavtale. Velg oss fordi vi jobber hver dag for å skape en renere verden, skriver de på nettsiden og viser til at de lager varme av kloakk og lager tekstiler av fruktskall.

At Fortum også er store på kullkraft som største eier i Uniper nevner de ikke.

Appellerer til det lokale

Flere strømsalg-selskap bruker opprinnelsen til strømmen som et salgsargument.

– Bytt til strøm fra vannkraft uten koblinger til vindkraft, reklamerer det lille selskapet Yetz.

TrøndelagKraft, som er eid av Fjordkraft, kombinerer kraftkilde med lokale verdier:

– Støtt produksjon av vannkraft fra et kraftverk i Trøndelag, skriver de.

Selskapet er åpen på at de ikke kan garantere at strømmen kommer fra Trøndelag.

– Fordi strømmen alltid tar korteste vei, kan ingen si med sikkerhet hvor strømmen i stikkontakten din kommer fra, men vi kan likevel hjelpe deg som forbruker å bestemme hvilket kraftverk som skal få betalt for strømmen din, skriver de.

En slik forklaring bry ikke Øvre Eiker Strøm seg om:

– Denne kraftavtalen sikrer deg grønn kraft fra Vestfossen kraftverk. Mer kortreist og miljøvennlig strøm får du ikke, skriver de.

Begrepet opprinnelsesgaranti blir nevnt, men ikke forklart. Men at tilbudet er eksklusivt er det ingen tvil om:

– Her er det førstemann til mølla. Max 500 kunder, skriver Øvre Eiker.

Også Eidefoss Strøm reklamerer med det lokale:

– La ikke verdiene forsvinne ut av regionen vår. Vær en Gudbrandsdalsvenn og hent energi lokalt, skriver Eidefoss.

Dette selskapet tar for øvrig et oppgjør med konkurrenter som prøver å lure kundene fra dem.

– Pinocchio er på ferde igjen, er overskriften.

Strøyma lar sin nettside prydes av det man kan anta er lokale barn:

– Me deler overskotet med Bjørnafjorden. Bli kunde og bidra til eit rikt lokalsamfunn, skriver de.

Strøyma er blant selskapene som appellerer til lokal tilhørighet. Foto: Strøyma

Et annet selskap spiller på den nasjonale tilhørigheten:

– 100 % deilig norsk strøm, reklamerer Nordlysenergi.

Man skulle tro at dette selskapet holder til nordpå, men adressen er Majorstua. Uansett kombinerer de drømmen om den deilige norske strømmen med å rakke ned på andre:

– Billigere enn Tibber, Fjordkraft, Hafslund Strøm & alle andre, skriver Nordlysenergi.

Med null i påslag og null i fast avgift har de muligens dekning for påstanden.

Nordlysenergi tilbyr også en lykke-garanti:

– For at du skal bli 100 % Happy så gir vi deg hele 100 kWh gratis på din neste strømregning.

Smarte dingser og andre påfunn

Smarte dingser er et mye brukt salgsargument. Smarthusteknologi og elbil-lading er gjengangere, men noen tar et ekstra skritt.

– I løpet av april lanserer vi Polar Eco, melder Polar Kraft.

Det er en dings som kobles til AMS-måleren og sender varsler til mobilen. Effektuttak rapporteres hvert 2,5 sekund, og man kan aktivere varsling på de dyreste strømtimene neste dag.

Men tilbudet er ikke for hvem som helst:

– Dersom man bytter strømleverandør skal vi ha enheten tilbake, skriver Polar Kraft.

Selskapet Oss, som eies av Agder Energi og Glitre, tilbyr en lignende enhet. Dette selskapet skiller seg fra de andre selskapene i denne saken ved at de ikke er et strømsalg-selskap. Vi tar de med likevel på grunn av det skyhøye ambisjonsnivået:

– Målet er på relativt kort sikt å være på plass i alle sikringsskap i norske hjem, skriver de.

Heldigvis for dem er «relativt kort sikt» et relativt åpent begrep. Uansett, med Oss-dingsen og Oss-appen kan man få info fra AMS-måleren direkte inn på mobilen.

– Denne informasjonen er din, men er ikke så lett tilgjengelig. Med unntak hvis du er ekstremt tech-savvy og snakker flytende elektriker, skriver Oss - som altså tilbyr en slags tolketjeneste.

Det nye selskapet Elekt satser også på det digitale, men i en helt annen retning. I samarbeid med BN Bank henter Elekt fakturaen fra konkurrenter direkte i nettbanken, og halverer deretter påslaget.

– Det er mange strømselskaper som sier at de er billige. Elekt er den eneste som kan vise deg akkurat hvilke vilkår du har i dag og hvor mye du kan spare i året på å bytte til oss, skriver de.

Den lille aktøren Allwin prøvde seg med et helt nytt system, der kundene kunne kjøpe strømkvoter.

– Kari har 25.000 kWh årlig forbruk i hjemmet. Kari kan allikevel kjøpe 75.000 kWh-kvote om ønskelig, skrev selskapet.

Systemet var totalt uforståelig, og ganske raskt ble Allwin overført til Saga Energi, en annen nykommer.

– Saga Energi skal gjøre en forskjell i et kaotisk marked, skriver dette selskapet.

Men de to avtalene Saga tilbyr er egentlig de samme som alle andre selskaper har. Bortsett fra prisnivået. I avtalen «Lavpris» koster strømmen 84 øre/kWh.

Nei, det er ikke en skrivefeil. 84 øre/kWh. Pluss månedlig avgift. Til gjengjeld er kundeservicen eksemplarisk:

– Saga Energi er en liten, uavhengig utfordrer. Vi har ingen bånd til kraftprodusenter, netteier eller store investorer. Derfor kan vi tilby gode priser og eksemplarisk kundeservice, skriver de om seg selv.

Små beløp og fordeler

Å dele opp en totalsum i små beløp er et kjent salgstriks. 730 kroner i året høres kanskje mye ut, men ikke på Notodden. For der er nemlig fastbeløpet redusert til 2 kroner per dag.

– Ved å velge strøm fra Notodden Energi, får du en svært rimelig kraftavtale, kanskje landets aller billigste, skriver selskapet.

Heldigvis avsluttes setningen med et spørsmålstegn slik at de ikke trenger å stå inne for den feilaktige påstanden.

Et annet selskap som opererer med døgnpris er Kraftriket. De skal ha bare 1 krone per dag. Men de plusser på 5,5 øre/kWh i påslag.

Som mange andre selskaper tilbyr Kraftriket en fastprisavtale. 54 øre/kWh pluss fast avgift er prisen. Billigere enn Saga Energi, men fortsatt grisedyrt.

– Med en fastpris har du en garanti mot høye strømpriser, skriver de på nettsiden.

Men det må være en skrivefeil.

– Med en fastpris på 54 øre/kWh betaler du garantert en høy strømpris, skal det være.

Over til fordelsprogrammer, her kryr det av varianter. Med Los kan du gå billig på kino, mens hos Istad Kraft kan du kjøpe elsykkel via strømregningen.

Det mest overraskende tilbudet står Fjordkraft for. De tilbyr legehjelp over strømregningen.

– For et fast beløp hver måned får du ubegrenset tilgang på allmennleger som kan gi deg gode råd, skrive ut resepter og henvise til spesialist, skriver Fjordkraft.

Her kan det være mye å hente for hypokondere. Ubegrenset video-tilgang til lege for 59 kroner i måneden høres unektelig bra ut.

Det er bare én ulempe: Man må ha strømavtale hos Fjordkraft, og de har ingen billige strømavtaler.

Vil helst ha kunder som ikke tenker

Hafslund Strøm ber kunden om å tenke på noe annet enn strømavtaler. Foto: Haakon Barstad

Den mest utspekulerte metoden er det Hafslund Strøm som står for. De ber kundene sine om å være dumme.

– Fornøyde strømkunder tenker ikke på strøm. Derfor gir vi alltid deg som kunde en solid avtale til en god pris - slik at du heller kan tenke på alt mulig annet, reklamerer de.

nettsiden blir man ledet inn til avtalen «Strøm til spotpris».

– Vår mest populære avtale følger strømprisen i markedet, skriver Hafslund Strøm.

Det er for så vidt ingen triks i den avtalen. Ikke innkjøpspris eller skjulte påslag. Men den «mest populære» avtalen til Hafslund er knalldyr. Med et standardforbruk vil kundene spare 1750 kroner årlig ved å i stedet velge den billigste avtalen til Hafslund. Summen av påslag og månedsavgift i den dyreste avtalen er nesten seksdobbelt av den billige.

I det perspektivet er det ikke rart at Hafslund Strøm sitt budskap er at «…du heller kan tenke på alt mulig annet». Selvfølgelig ønsker selskapet at kundene deres skal tenke på noe annet enn at de betaler altfor mye for strømmen.