I går omtalte Europower at flere strømselskaper fremdeles tilbyr såkalt «strømforsikring», der strømkunder betaler for å få hjelp med strømregningen i en periode dersom de blir syke eller mister jobben.

Dette er ikke en ny problemstilling. I fjor advarte Forbrukerrådet mot denne type forsikringer, og advarselen står seg fremdeles, forteller direktør Inger Lise Blyverket til Europower.

– Opplever dere at dette fremdeles er en aktuell problematikk?

– Ja, strømsalgselskapene selger fortsatt forsikringene til kundene sine. Dessverre er dette noe de færreste trenger – og uansett så full av mange unntaksbestemmelser at de nesten aldri gjelder. Strømselskapene kan også endre både priser og vilkår med én måneds varsel, noe flere selskaper benyttet seg av etter at koronaepidemien kom til Norge, sier Blyverket.

Hun er kritisk til at det kan virke som om strømselskapene i liten grad tok innover seg debatten som var i fjor – og kritikken som da fremkom.

– Det er lite som tyder på at selskapene har endret forsikringene til det bedre eller gjort det lettere for kundene å skjønne at de har inngått og betaler for disse avtalene. Forsikringene selges i kombinasjon med strømavtalene, ofte uten tilstrekkelig informasjon om pris og vilkår. Mange betaler derfor via strømregningen for tjenester de neppe trenger, og som de ikke vet de har, sier hun.

– Får dere klager på denne type forsikringer?

– Vi får klager fra forbrukere som føler seg lurt. Samtidig er det trolig mange som ikke vet at de har forsikringen og intetanende betaler overstrømregningen hver måned. Vår klare anbefaling er at alle bør sjekke strømavtalen sin, og dersom den inkluderer en strømforsikring, bør du kvitte deg med den, avslutter hun.