På oppdrag fra Europower har medieanalysebyrået Retriever Norge foretatt en måling av hvor mange saker norske medier har skrevet om strømpriser hittil i år.

Og ikke overraskende viser målingen at det i perioden har blitt publisert rekordmange artikler om temaet. I løpet av årets ti første uker ble det publisert over 3000 artikler om strømprisene - tilsvarende tall i 2020 var på rundt 1900 artikler.

– Det er en økning på 60 prosent i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er imidlertid først fra begynnelsen av februar vi ser at omtalen virkelig skyter i været i takt med at strømprisene når stadig nye høyder. Den økte dekningen av strømprisene i år holder seg i mediebildet ut februar, før omtalen avtar mer mot begynnelsen av mars, sier assisterende analysesjef Ane Kathrine Strand i Retriever Norge til Europower.

Se alle tallene nederst i denne saken.

Ane Katrine Strand er assisterende analysesjef i Retriever Norge. Foto: Retriever Norge

Fra januar til og med desember i 2020 produserte norske medier 4658 saker om strømpriser. Dette var en nedgang fra 2019, da mediene produserte 6397 saker om strømpriser. Det kunne enerWE/Europower omtale i januar i år. Les denne saken her.

– Forståelig

Kommunikasjonssjef Thor Bjørn Omnes i Skagerak Energi er ikke overrasket over at mediene har skrevet så mye om strømpriser hittil i år.

– Det er forståelig at det er sånn, det er jo når prisene er høye at leserne er opptatt av det. Samtidig tenker jeg at det er selvforsterkende; mediene skriver om det også blir publikum obs på det. Det skjer en slags symbiose der, mener han.

Thor Bjørn Omnes er kommunikasjonsdirektør i Skagerak Energi. Foto: Skagerak Energi

Omnes skulle gjerne sett at kunnskapsnivået i norske medier var høyere.

– Som fagmann er jeg ikke alltid imponert over presisjonsnivået på det journalister skriver om strømpriser. Det gjelder både skrivende og radio- og tv-journalister. Det går fint an å piske opp stemningen blant publikum om man vinkler stoffet. Det har vi sett eksempler på, og det er synd. For det tilfører ikke debatten noe. Jeg kan forstå at det er fristende med enkle saker om strømpriser, men jeg forventer hakket mer fra ledende mediehus, sier han.

Som fagmann er jeg ikke alltid imponert over presisjonsnivået på det journalister skriver om strømpriser.

– Er dette kun medienes skyld, eller bør kraftbransjen ta noe ansvar?

– Vi kan ta selvkritikk på at vi ikke er gode nok. Eller jeg kan snakke for meg selv - jeg er ikke flink nok til å få frem hvilke sammenhenger man har i et kraftmarked. Så den kritikken må vi ta - vi som jobber med dette må bli flinkere. Det blir gjort forsøk på å nå ut med budskapet hele tiden, men kraftmarkedet er ikke enkelt - det er komplisert å forklare enkelt og riktig, sier han.

Uke 2020 2021
Uke 1 123 233
Uke 2 245 267
Uke 3 186 167
Uke 4 206 167
Uke 5 223 495
Uke 6 190 454
Uke 7 307 516
Uke 8 172 319
Uke 9 110 231
Uke 10 156 232
Totalt 1918 3081

Kilde: Retriever Norge

FAKTA OM TALLENE:

  • Retriever Norge har utført målingen på oppdrag av Europower
  • Kildegrunnlaget inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende redaksjonelle fjernsyns- og radiosendingene.
  • Det er fortatt søk i norske medier på norsk.
  • Periode er fra og med uke 1 2020 og til og med uke 10 2020 og samme periode i 2021.