I selskapet Skandia Greenpower, som er morselskapet til strømselskapet Elkompis, er Lene Johansen ansatt som ny administrerende direktør. Hun hentes fra netthandelskonsernet Brandsdal Group, men har også sittet i styret i selskapet Skandia Greenpower.

Hun erstatter gründer Gunnar Norheim, som fortsetter i selskapet ut året.

– Du kjenner jo bransjen siden du har sittet i styret til selskapet. Hva tenker du om å gå inn en bransje med kanskje litt frynsete rykte?

– Det er ingen tvil om at bransjen er under lupen og at det ligger en stor jobb i å skape tillit hos forbrukerne. Med Elkompis ønsker vi å være transparente og tydelige på at vi tjener 0,- på kundens forbruk og at kunden aldri får noe bindingstid. Tjenestene vi leverer skal være grunn nok til at kundene vil bli værende hos Elkompis i lang tid, sier hun til Europower.

– Hva er de viktigste utfordringene for strømselskap som det du nå skal lede – i tiden fremover?

– Elkompis er et teknologibasert selskap. Et av våre viktigste fokusområder fremover vil være å utvikle gode, interessante og relevante produkter og tjenester som både dagens og fremtidens kunder virkelig ønsker. Våre produkter og tjenester skal alltid være med på å kutte kundens strømregning på en smart måte, slik at alle kunder av elKompis får smartere og billigere strøm, enn de ellers ville hatt.

– Spotpris-forskjeller vil vedvare

Johansen tror de nokså store forskjellene i strømpris mellom prisområdene vil fortsette en god stund til.

– Gitt en normal utvikling vil forskjellene i spotpris mellom nord og sør vedvare, slik vi ser det. Og dessverre ser prognosene ut til at spotprisen, spesielt her i Sør- Norge, fortsatt vil være høyere enn normalt. Men akkurat på dette feltet trenger jeg nok litt mer tid på å blir bedre kjent med bransjen før jeg kan gi en større redegjørelse for mine tanker, avslutter hun.