Hva som var årsaken til helikopter-ulykken er fortsatt uklart. Havarikommisjonen skal finne ut om helikopteret styrtet på grunn av strømledningen, eller om det allerede var i ferd med å styrte og tok med seg strømledningen i fallet.

Piloten var alene om bord, og omkom i styrten. Ulykken skjedde rett ved E18 ved Lillegårdskleiva i Porsgrunn kommune.

Kraftledningen var en 22 KV som tilhører Lede (nettselskapet til Skagerak Energi). Ledningen krysset både E18 og riksveien som går parallelt (gamle E18). Ulykken gjorde at kraftledningen ble liggende på bakken over begge disse veiene.

Beredskapen var satt

Pressetalsmann Thor Bjørn Omnes i nettselskapet Lede. Foto: Skagerak Energi

Pressetalsmann Thor Bjørn Omnes i Lede forteller at nettselskapet hadde økt beredskapen allerede før ulykken skjedde.

– Det var ventet et kraftig lyn- og tordenvær så driftssentralen var oppbemannet og vi hadde flere folk tilgjengelig enn det som er vanlig, sier han.

Da strømmen gikk, hadde nettselskapet først ikke noe informasjon om hva som var årsaken.

– Vi sendte ut to montører umiddelbart for å sjekke hva som var galt. Først da de var underveis fikk vi vite hva som hadde skjedd. Da sendte vi ut flere montører slik at de kunne komme frem til skadestedet fra begge sider. Det oppsto lange køer på E18 og det var vanskelig å komme frem, sier Omnes.

Da det var klart at det var en helikopterulykke, sendte nettselskapet ut flere folk.

– Støttepersonell dro ut siden vi ikke visste hva som ventet montørene på stedet. I tillegg fulgte en beredskapsgruppe på Teams utviklingen fra minutt til minutt. Vi hadde vel sju personer ute i felt, og like mange i beredskapsgruppa, forteller Omnes.

Dramatisk, men håndterbart

– Det var mørkt og dårlig vær, så det var krevende arbeidsforhold. Vår første prioritet var å bistå på skadestedet slik at redningspersonell kunne ferdes trygt. Deretter var jobben å få frigjort veibanen, sier Omnes.

Ledningen helikopteret traff er en distribusjonsledning på 22 kV, altså den minste typen høyspent. En slik type ledning er ikke merket med tanke på fly- og helikoptertrafikk.

– Ledningen hang ganske lavt, og det er ikke krav om merking på slike ledninger. Den blir ikke betraktet som en luftfartshinder, sier han.

Da nettselskapet etter hvert fikk oversikt over situasjonen, var det i deres perspektiv en håndterbar situasjon

– Det som var spesielt var at et helikopter hadde styrtet og at et menneske omkom. Selve strømstans-situasjonen var ikke vanskelig å håndtere, sier Omnes.

Kraftledningen krysser både den tungt trafikkerte E18 og riksveien som går like ved som vanligvis brukes som omkjøringsvei. Det blir derfor krevende å få på plass igjen ledningen. Foto: Theo Aasland Valen

Veldig mye trafikk

Kablene ble fjernet i natt, og nå planlegger Lede hvordan de skal få dem opp igjen.

– Det som gjør det krevende er at ledningen krysser både E18 som er veldig trafikkert, og omkjøringsveien som ligger rett ved. Det vil nok gå noen dager og kanskje uker før ledningen er på plass igjen, fordi vi må koordinere arbeidet med veimyndighetene, sier Omnes.

Ulykken skjedde sent torsdag kveld, og i skrivende stund fredag formiddag har nettselskapet ikke bestemt hvilken løsning de skal velge.

– Alle kunder har strøm og den situasjon får vi opprettholdt uten den skadde ledningen. Vi kan derfor bruke litt tid på å finne ut hvordan vi skal få den på plass igjen, sier pressetalsmannen.