NorgesEnergi-sjef Hans Erik Ramsdal gikk i mai knallhardt ut mot gjennomfakturering:

– Det er helt uaktuelt for oss å bli stående i den ordningen, sa han til Europower.

Gjennomfakturering innebærer at utgiftene til strøm og nettleie blir samlet på én faktura. Den blir sendt ut av strømsalg-selskapet.

Ramsdal beskrev ordningen med at strømsalg-selskaper tar alle kostnader og risiko, mens nettselskapene ikke betaler en krone.

– I den harde konkurransen vi står i, kan vi ikke leve med denne ordningen lenger, sa han.

Må betale før støtten kommer

Et knapt halvår senere snur selskapet. Fra oktober innfører de gjennomfakturering igjen, riktignok bare for de største nettselskapene i Sør-Norge.

Markedssjef Geir Arne Gundersen forklarer hvorfor;

– Strømstøtten gjør at dette slår veldig galt ut for kundene. Mange nettselskaper er så sene med å utbetale strømstøtten at kundene må legge ut for strømmen før de får støtten, sier han.

Får ikke kundene strømstøtten samme måneden som strømregningen?

– Jo, men strømstøtten kommer etter strømregningen skal betales. Vi sender ut faktura tidlig i måneden med forfall rundt den 20. Men nettselskapene kan velge å betale ut strømstøtten helt i slutten av måneden. Dermed må kundene legge ut i mellomtiden, sier Gundersen.

Foreløpig kun i Sør-Norge

Markedssjef Geir Arne Gundersen i NorgesEnergi.

– Har dere hatt mange henvendelser fra kunder om dette?

– Ja, det har vi. Mange hadde ikke fått med seg at vi sluttet med gjennomfakturering, og de lurer på hvor strømstøtten blir av. Med gjennomfakturering vil det bli mye enklere for kundene, siden de da får strømregning og strømstøtte på samme faktura, sier han.

Så langt har NorgesEnergi inngått nye avtaler med fem store nettselskaper (Agder, BKK, Elvia, Lnett og Norgesnett), men Gundersen håper at de i løpet av en uke har fått på plass avtaler med med alle de største nettselskapene i sør.

– Hva med kundene lengre nord?

– Vi vurderer i å gjeninnføre gjennomfakturering der også, men det er ikke avgjort ennå, sier han.

Har mistet kunder

I mai var Hans Erik Ramsdal svært kritisk til ordningen, blant annet med at strømsalg-selskapene må bære alle kostander. På spørsmål om han ikke var redd for at NorgesEnergi ville miste kunder, svarte han følgende:

– Nei, overhodet ikke. Med avtalegiro er betaling av flere fakturaer null problem, det koster ikke kundene én kalori, sa Ramsdal.

– Gundersen, betyr snuoperasjonen at argumentene fra mai ikke står seg lenger?

– Jo, det gjør de absolutt. Vi mener fortsatt at gjennomfakturering ikke har fungert slik det var ment, og nettselskapene tar ingen risiko. Vi står fast satt på kritikken av ordningen, men nå er det et problem for kundene våre at de må legge ut for strømmen før de får utbetalt strømstøtten, sier Gundersen.

– Et problem for kundene er gjerne et problem for NorgesEnergi også, for da rømmer vel kundene?

– Ja, det er en del av vurderingen. Når det er strømstøtte så er det konkurransevridende at noen strømsalg-selskaper har gjennomfakturering, mens andre ikke har det, sier han.

– Har dere mistet mange kunder på at dere sluttet med gjennomfakturering?

– Det er vanskelig å si. Noen har vi nok mistet, men færre enn det vi trodde det ville bli, sier Gundersen uten å ville røpe noe antall.