I går kunne Europower og flere andre medier melde at strømaktøren gjorde endringer i sin fakturering slik at kundene på neste faktura må betale for både september-forbruket og i tillegg estimert forbruk frem til forfallsdato. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

I en rekke Facebook-grupper skrev en rekke kunder at de kom til å bytte til en annen strømleverandør enn Tibber.

Til Europower bekrefter strømselskapet Elekt at de har opplevd en massiv pågang.

– Ja, det gjør vi definitivt. Det var skikkelig trøkk både i går og i dag. I går jobbet vi til midnatt for å få håndtert alle henvendelsene og lagt til rette for at folk skal få byttet før månedsskiftet, forteller gründer og CEO Arnt Inge Sætern i Elekt.

– Hvor mange nye kunder vil du anslå at dere har fått?

– Det har kommet inn mye. Vi har fått inn over 1000 kunder. Så det er ikke tvil om at vi har en kundevekst nå, forteller Sætern.

Det er også ett spørsmål som går igjen fra de nye kundene;

– Mange spør oss om vi har planer om tilsvarende endring av fakturering til forhåndsfakturering. Da kan vi si at det har vi ingen planer om, avslutter han.

Også økt pågang hos Elkompis

Også strømselskapet Elkompis har merket pågang etter Tibber-sakene som ble publisert i media i går.

I en pressemelding skriver Elkompis at det har vært en «...betydelig økning i nye strømbestillinger hos Elkompis det siste døgnet».

Lene Johansen i Elkompis. Foto: Elkompis

Til Europower utdyper administrerende direktør Lene Johansen i Elkompis;

– Med hensyn til at vi er et børsnotert selskap kan jeg dessverre ikke svare konkret på dette, men jeg kan bekrefte at det er en betydelig mengde henvendelser som har gitt oss mange nye kunder, sier Johansen.

I pressemeldingen skriver Elkompis at de ønsker å klargjøre at det ikke er aktuelt å endre fakturarutinene i selskapet - slik Tibber har gjort.

– Det er lenge siden forskuddsfakturering og a-konto var normalen i strømmarkedet, og selv har vi beveget oss bort fra dette. Vi skal ikke tilbake. Kundene skal faktureres for faktisk strømforbruk, og ferdig med den saken, sier Johansen i meldingen.

Tibber: – Kan ikke oppgi tall på kunder som har byttet

Når Europower kontakter Tibber i dag, skriver administrerende direktør Edgeir Aksnes i en e-post at det ikke har vært bare negative tilbakemeldinger til selskapet i går og i dag.

Administrerende direktør Edgeir Aksnes i Tibber. Foto: Tibber

– I går lanserte Tibber tre ting - mulighet til å endre forfallsdato, mulighet til å utsette å betale strømregningen i 30 dager gebyrfritt, og ny faktureringsperiode der man betaler for strømmen til og med forfallsdato. Det siste har fått mest oppmerksomhet i media, mens mottakelsen fra kunder er mer nyansert. Mange har anvendt de nye funksjonene, mens vi ser også at andre reagerer negativt, sier Aksnes.

– Har dere mistet mange kunder?

– Vi ber om forståelse for at vi ikke kan oppgi tall på hvor mange kunder som har byttet leverandør.