I dag gikk det ut melding fra strømselskapet Tibber om at de endrer faktureringsrutinene sine. På neste faktura vil kundene måtte betale for både september-forbruket og i tillegg estimert forbruk. PR- og kommunikasjonsrådgiver Gaute Haaversen-Westhassel forklarer grepet slik;

– Vi endrer faktureringspraksis fordi renter og innkjøpskostnader for strøm er så høye. Vi har vært nødt til å ta noen grep, sier han til Europower.

– Men mangler Tibber penger?

– Vi er i en situasjon hvor likviditet er en utfordring. I fravær av statsgarantier, har vi to valg; enten påslag eller det grepet vi tar nå; for å unngå å øke prisen på strømmen.

I en melding som har gått ut til alle kunder skriver selskapet: «... situasjonen i Europa påvirker norske strømselskaper, og Tibber er ikke et unntak. Vi kjøper inn strøm for millionbeløp hver dag, og legger ut for strømmen du bruker opptil 45 dager før du trenger å betale for den. Fordi renter og innkjøpskostnader er så høye, må vi nå endre faktureringspraksis.»

– Estimert forbruk, ikke forhåndsbetaling

Videre i meldingen til kundene opplyses det om at faktureringsperiode endres fra og med 1. oktober. Fakturaen som sendes ut da, vil inneholde strømforbruket for hele september, samt beregnet forbruk frem til forfallsdato i oktober.

Haaversen-Westhassel avviser at dette er forhåndsbetaling, som enkelte strømselskaper har blitt kritisert for å gjennomføre.

– Kundene faktureres for faktisk forbruk og estimert forbruk frem til forfall. Det er ikke forhåndsbetaling. Det er altså faktura for faktisk forbruk i september og estimert forbruk for halve oktober. Og vi har gjort det forbrukervennlig slik at de får sette forfallsdato selv. Vi har også sagt at man kan søke om betalingsutsettelse. Vi har som filosofi at vi ikke skal tjene på strømmen vår. Og slik skal det være fremover også, sier han.

– Hvordan reagerer Tibber-kundene på dette?

– Jeg har ikke oversikt over henvendelser. Men jeg ser at kundene benytter muligheten til å flytte forfallsdatoer, avslutter han.

Ifølge kundemeldingen skal faktureringsendringen kun gjelde neste faktura, deretter skal faktureringen gå tilbake til normalt.