Saken er oppdatert klokken 15 med intervju med Tinde-kunde.

I en diskusjonstråd i Facebook-gruppen «Prismatch Strøm» har to Tinde Energi-kunder med fastprisavtale oppgitt at de har blitt oppringt av Tinde Energi. I denne telefonsamtalen har Tinde lagt frem to alternativer som kundene kan velge mellom. Og har fått beskjed om at hvis ingen av alternativene blir valgt, kan selskapet risikere konkurs.

Det hele kan minne om det som Meløy Energi gjorde i forrige uke – hvor de gikk ut til fastpriskunder og ville tilby dem en kompensasjon i form av en pengesum i bytte mot at de går av den gunstige fastprisavtalen sin.

Meløy Energi hadde da Forbrukertilsynet på sin side.

Kan velge å betale strømstøtten sin til Tinde

I Tinde Energis tilfelle blir det altså lagt frem to alternativer for kundene;

  • Kunden kan motta en kompensasjon, i form av en pengesum, i bytte mot at kunden går ut av fastprisavtalen.
  • Kunden kan beholde strømavtalen slik den er, men må betale alt det kunden får til gode av strømstøtten til Tinde Energi.

Kunde: – Jeg kan ikke redde Tinde alene

En av kundene som har blitt oppringt av Tinde Energi, er Mariana Hansen. Til Europower opplyser Hansen at hun like før helgen i forrige uke ble oppringt av en kundebehandler i strømselskapet. Der hun ble presentert for akkurat disse to alternativene nevnt over. Hansen bor i NO2 og har en avtale som sikrer henne strøm til 43 øre/kWh. Den siste tiden har hun dermed fått utbetalt penger den siste tiden i stedet for å betale for strømmen.

– En veldig hyggelig dame fra Tinde ringte meg og sa at «sånn som dagens priser er nå, ser vi at du tjener ganske godt på den avtalen du har hos oss». Det stemmer, svarte jeg. Da sier hun: «Jeg må dessverre fortelle deg at Tinde er i en veldig vanskelig situasjon, og de kommer til å gå konkurs snart», forteller Hansen til Europower.

Budskapet til Hansen fra kunderådgiveren var klart:

– Hvis jeg skulle beholde den gode avtalen jeg har, måtte jeg velge en av alternativene. Hvis jeg velger å ikke gjøre noen av disse, risikerer Tinde å gå konkurs, og da mister jeg både den gode avtalen jeg har og må finne en ny leverandør av strøm.

– Hva svarte du?

– Jeg svarte at hvis jeg må velge mellom de to alternativene, velger jeg det andre alternativet å donere strømstøtten til Tinde. Men jeg sa at jeg måtte tenke på det.

– Og hva tenker du nå?

– Etter å ha lest så mange kommentarer som jeg har fått i Prismatch, tenker jeg at det ikke er mitt problem om de går konkurs. Jeg kan ikke redde Tinde alene.

Har ringt fire kunder som en «test»

Når Europower kontakter Forbrukertilsynet om saken, bekrefter de at det har kommet inn tips om dette til dem, og at de derfor har kontaktet Tinde Energi for en redegjørelse.

– Tinde har bekreftet at de har ringt fire kunder som en «test» og gitt et tilbud om avslutning av fastprisavtalen, sier seksjonssjef i Forbrukertilsynet Tonje Drevland.

Drevland opplyser også at Tinde Energi ved en tidligere anledning hadde tatt kontakt med Forbrukertilsynet. De spurte da om de kunne endre avtalene slik at kundene måtte betale strømstøtten de får utbetalt til Tinde Energi.

Da sa Forbrukertilsynet nei.

– Det er viktig å presisere at strømselskapene plikter å overholde de avtalene de har inngått med forbruker. Det betyr at Tinde Energi ikke kan si opp fastprisavtalen selv om den er økonomisk ugunstig for selskapet å fortsette denne, og forbrukerne som ønsker å stå i fastprisavtalen de har inngått, kan gjøre dette til den utgår, sier Drevland.

Tonje Drevland er seksjonssjef i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet. Foto: Forbrukertilsynet

Ikke ulovlig å gi et tilbud

Forbrukertilsynet har allerede en pågående sak mot Tinde Energi, etter at en rekke kunder med gunstige fastprisavtaler ble kastet ut av selskapet.

Drevland vil likevel poengtere at det ikke er forbudt å fremsette et tilbud til forbrukere om at de kan gå fra avtalen.

– Så lenge informasjonen som gis i tilbudet er riktig og ikke villedende, og så lenge forbruker får en betenkningstid og det er frivillig å akseptere tilbudet.

Europower har forsøkt å komme i kontakt med Tinde Energi, og eier av Tinde Energi, Raymond Henriksen. Henriksen har svart at han ikke ønsker å svare på spørsmål fra Europower.