I morgen onsdag har kommunikasjonsdirektør Stina Johansen sin siste dag hos strømbørsen Nord Pool. Hun har jobbet 11,5 år i selskapet, og har blant annet vært nominert til «Årets kraftkvinne 2021».

– Hvordan vil du beskrive årene i Nord Pool?

– Jeg vil beskrive årene som morsomme, utviklende, utfordrende og spennende, sier hun til Europower.

– Kan du utdype hva som har vært utfordrende?

– Når man jobber med operations, der ting alltid skal fungere... Kommunikasjonsmessig kan det være utfordrende. Man skal være på, og det skal alltid virke. Hvis det ikke virker, skal man ha god kommunikasjon til kunder og alle i omverdenen. Å følge det bankende hjertet hver dag, blir man litt avhengig av, tror jeg, sier Johansen.

Hun forteller at Nord Pool har gjennomgått en forandring på de årene hun har jobbet der.

– Det har vært en enorm endring på de 11,5 årene. Nord Pool har gått fra å være en liten, nordisk bedrift, til å operere i et stort, europeisk marked. Det har virkelig vært en stor endringsreise. Fra et kommunikasjonsståsted har jo medieinteressen gått opp og ned – sammen med strømprisene. Så det siste året har vært spesielt. Men vi har jo forsøkt å ta den rollen vi har på alvor, og bidra med det vi kan for å holde debatten mest mulig opplyst.

Klokka er 12.45

Hver dag klokken 12.45 offentliggjør Nord Pool strømprisene for de neste 24 timene – og er dermed et ekstremt viktig klokkeslett. Og Johansen innrømmer at det blir vanskelig å omstille seg til å ikke fokusere på 12.45 fremover.

– Klokkeslettet 12.45 er på en måte printet i hele meg. Jeg tror tidspunktet ligger innebygd i meg, det vil den nok også gjøre den kommende tiden. Det er en spesiell tid på døgnet for meg, sier hun.

Hennes nye jobb blir å lede kommunikasjonsavdelingen i Rambøll Norge, med tittelen «Head of Communication». Avdelingen består av fire årsverk.

– De har akkurat lansert en ny strategi med et stort fokus på bærekraft, så det gleder jeg meg til å begynne å jobbe med.

– Hvordan føles det å forlate kraftbransjen?

– Jeg tenker at jeg skal jobbe mye med å kommunisere bærekraftige løsninger - og det ligger også hjertet mitt nært. Nå har Rambøll et område innenfor energi, som jeg sikkert kommer til å se litt ekstra på. Så jeg kommer til å følge med på kraftbransjen fremover.