Over nyttår bytter Henrik Arnestad Salthe arbeidsgiver fra PR-byrået Gambit Hill & Knowlton til Equinor. Salthe har jobbet i Gambit i ti år og kommer sist fra stillingen som CCO (Chief Client Officer) og leder for Stavanger-kontoret.

På LinkedIn fortalte han like før jul at han skal starte som informasjonssjef for fornybarvirksomheten i fremvoksende markeder.

– Det betyr at jeg får ansvaret for kommunikasjonen i land som er i en oppbyggingsfase i Equinors fornybarportefølje - for tiden er det et spesielt fokus på flere land i Øst-Asia, i tillegg til noen europeiske land, sier han til Europower.

Salthe kan fortelle at han har en bachelorgrad i Øst-Asia-kunnskap, som han regner med kan komme til nytte i den nye jobben.

– Hva tar du med deg fra PR-bransjen inn i Equinors fornybarsatsing?

– Jeg har hatt ansvaret for energi og industri i Gambit H+K, og har der jobbet med en lang rekke energiselskapet både i Norge og internasjonalt, i tillegg til noen av de flinkeste folkene innenfor energikommunikasjon både her hjemme og ute. Jeg håper og tror at de erfaringene og kunnskapen jeg har bygget opp de siste årene på byråsiden kan være nyttige for Equinor. I tillegg har jeg hatt gleden av å jobbe mye i internasjonale sammenhenger og på tvers av kulturer, og det ser jeg også for meg kan være nyttig i den nye jobben, tror han.

Spurt om hva de største utfordringene for et selskap som Equinor når det kommer til å kommunisere om konsernets satsing på det fornybare, svarer han diplomatisk – med tanke på at han ikke har startet i den nye jobben ennå.

– Nå har jeg ikke begynt i jobben enda, så jeg skal ikke skryte på meg å ha en fullstendig analyse klar over hva som er de største utfordringene for selskapet. Men én utfordring jeg ser fram til å jobbe med, er å etablere Equinor som aktør i land hvor selskapet ikke har en virksomhet allerede. Selskapet har et veldig godt utgangspunkt, med lang track record i bransjen, sterk historikk for å jobbe godt med lokalsamfunn, lokale leverandører og så videre, men er samtidig ikke veldig godt kjent i en del av de markedene vi snakker om, sier han.

Han starter i den nye stillingen 3. januar.