Pressemelding:

Japanske Ruyta Kawaguchi har omfattende erfaring fra battericelleutvikling og produksjon, og han vil innta en ledende rolle i utviklingen av Freys storskalafabrikk og produksjonen av battericeller.

Før Kawaguchi ble ansatt i Freyr, hadde han det tekniske ansvaret for batteriløsningene i Dysons elbil-satsing. Han har også hatt forskjellige lederstillinger i Nissan med ansvar for utviklingen av batteriteknologien på Nissan Leaf og andre modeller.

– Teknologimiljøet for battericeller i Europa er i sterk utvikling og vi er derfor svært fornøyde med å ha sikret oss en slik kapasitet som Kawaguchi til å lede vårt tekniske arbeid, sier administrerende direktør i Freyr, Tom Einar Jensen.

– Ser fram til å bidra

– Freyrs forretningsmodell er spennende sett både fra et bærekrafts- og økonomisk perspektiv. Jeg ser frem til å bidra med min kompetanse sammen med resten av Freyr-teamet, og få bragt Norges første battericellefabrikk fra tegnebordet til full produksjon, sier Kawaguchi.

– Jeg er stolt av å bli en del av dette teamet og gleder meg til å komme til Norge, legger Kawaguchi til

Må vente på korona-lettelser

Kawaguchi reiser til Mo i Rana for å inspisere tomtearealene inne i Mo industripark for Freyrs Fast-Track fabrikk, så snart reisebegrensningene knyttet til Covid-19 situasjonen tillater det.

For et år siden kunngjorde Freyr sine ambisjoner om å bygge en 32+2 GWh battericellefabrikk, en såkalt gigafabrikk. Den vil bli en av de største i Europa og skal produsere litium-ion battericeller (LIB), med en forretningsmodell basert på lisensiert og utprøvd teknologi.

PRESSEMELDINGEN er kortet ned og redigert av Europower Energi.