Etter over mange år i strømsalgselskapet Gudbrandsdal Energi (GE), forlater Thomas Gundersen selskapet. I GE hadde han stillingstittelen Ansvarlig for digitale flater og markedsføring.

– Etter 12 lærerike og fine år i Gudbrandsdal Energi, i forskjellige roller, meldte behovet seg for å skifte beite, skriver han til Europower.

Ved nyttår startet han i jobben som Client Success Manager i teknologiselskapet Digitive. Selskapet utvikler tjenester for energibransjen.

– Jeg er en type som elsker å jobbe med teknologi og produktutvikling, sier han.

– Selskapet du forlater har jo fått mye kritikk den siste tiden - hva tenker du om det?

– Spesielt de siste årene har vært turbulente i energibransjen og både bransjen og flere selskaper har fått en del kritikk. Jeg håper bransjen klarer å snu dette, men det avhenger jo av mye. Det er ikke lett når konkurransen er hard, strømavtalene mange og strømprisene er som de er. Fakturaene til kundene er høyere enn noen gang før, og da er det ikke bare-bare å være strømleverandør, mener han.

– Bransjen bør jobbe med kommunikasjon

Det er liten tvil om at deler av energibransjen har omdømmeutfordringer. På spørsmål fra Europower om hva bransjen kan gjøre, svarer han;

– Jeg tenker at kommunikasjon er noe av det viktigste bransjen bør jobbe med. Være tydelige, ærlige og åpne ut mot strømkundene. Det er ikke lett å tjene penger på strømsalg i dag. I all hovedsak er det vel de store, etablerte aktørene som har ressurser til å tilby strømsparende tjenester til sine strømkunder. De mindre strømleverandørene bør også kunne tilby slike tjenester, som jeg tror kundene forventer, uten at det tar knekken på økonomien. Da vil de stå bedre rustet til å beholde kundene sine - og få nye, avslutter han.