Hos energikonsernet Lyse i Rogaland, er Atle Simonsen ansatt som ny kommunikasjonssjef for energi. Han kommer fra en stilling som daglig leder i Universitetsfondet Rogaland, en jobb han har hatt i et knapt år.

– Det ble et kort opphold i din forrige jobb?

– Ja, det blir bare halvannet år - kortere tid enn jeg hadde tenkt, sier han til Europower.

Han kommer til å stå i denne stillingen frem til han starter i Lyse i mars 2022. Simonsen har også politisk erfaring fra mange år i Fremskrittspartiet, blant annet som leder av Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), statssekretær i Finansdepartementet og pressesjef for tidligere Frp-leder Siv Jensen.

– Men hvordan har det seg at du fikk jobb i Lyse?

– Jeg så at han som hadde den jobben tidligere, Peter Schwartz skulle slutte, så jeg tenkte litt på hva de ville gjøre med stillingen. Da jobben ble lyst ut, søkte jeg. I den prosessen ble jeg bare mer og mer motivert. I forrige uke ble prosessen avsluttet og jeg fikk jobben, sier han fornøyd.

Fornøyd med å jobbe for Viking-sponsor

Han trekker frem at Lyse er en merkevare som står ekstremt sterkt i regionen – og dermed er en attraktiv arbeidsgiver for en som er derfra – og det er jo han.

– Lyse er blant de sterkeste merkevarene i Stavanger – og er en del av hverdagen til alle her i regionen, gjennom å være leverandør av blant annet strøm, tv og internett. Som én av landets største produsenter av fornybar energi er det et selskap som i mange tilfeller ikke bare er en del av løsningen, men er selve løsningen på det grønne skiftet, mener han.

Av andre årsaker til at han hadde lyst til å jobbe i Lyse, trekker han blant annet frem at fordi selskapet har flere kommuner på eiersiden, bidrar selskapet med økt velferd i kommunene.

– Jeg synes det er både spennende og kjekt å skulle jobbe i et selskap med et så tungt samfunnsbidrag. Det var viktig i valget av ny arbeidsgiver. Ikke minst er det også stor stas for meg stor Viking-tilhenger å jobbe i selskapet som er hovedsponsor av Viking Fotball, forteller han.

Som del av kommunikasjonsavdelingen i Lyse har han gjort seg noen tanker rundt hva det er viktig at Lyse kommuniserer.

– Jeg er opptatt av at Lyse skal være en tydelig stemme som leverer kunnskap og fakta som kan forstås av alle. En bedrift som Lyse skal ikke være en politisk aktør, men en viktig premissleverandør for de debattene og valgene som politikerne skal ta.

– Hva tenker du er de største utfordringene som energibransjen står overfor?

– Vel, av respekt for Lyse, tror jeg de skal få svare hvordan man skal jobbe med utfordringer frem til jeg begynner. Jeg vil bruke tid fremover på å sette meg inn i sakene før jeg kan gi et ordentlig svar på det, sier han. Men klarer likevel ikke dy seg med å komme med noen innspill til aktuell problematikk.

– Det som likevel er en ny situasjon og ny virkelighet, er nok at vi har vokst opp med å vite at det er nok strøm til alt vi vil. At det er nok kapasitet i nettet til alle prosjekter. Nå går vi inn i en situasjon der det ikke nødvendigvis er sånn. Det kan kreve både nye investeringer og tøffere prioriteringer. Det ser jeg frem til å jobbe med.