Gjennom følgende prosjekter vil Equinor og partnerne bygge opp verdens første klimanøytrale industriklynge innen 2040. I dag ble det kjent gjennom en pressemelding at de får støtte fra britiske myndigheter.

  • Zero Carbon Humber (ZCH), et partnerskap på tolv selskaper som skal gjøre Storbritannias største industriklynge klimanøytral gjennom å gradvis ta i bruk hydrogen med lavt karbonavtrykk, karbonfangst og negative utslipp i hele Humber-området. Første prosjekt er Equinor-ledede H2H Saltend.
  • Net Zero Teesside (NZT), et partnerskap med fem selskaper som skal av-karbonisere industriklyngen i Teesside med karbonfangst og bygge et nytt gasskraftverk med avansert karbonfangstteknologi.
  • Northern Endurance Partnership (NEP), et partnerskap på seks selskaper som skal utvikle infrastruktur for karbondioksidtransport og lagring i britisk del av Nordsjøen som kan benyttes av både ZCH og NZT.

Prosjektene er på 229 millioner pund (2,7 mrd kr) i privat og offentlig finansiering, der Equinor og partnerne bidrar med mer enn to tredeler av totalsummen.

Doggerbank-kontrakter til 3,2 mrd

Samtidig er det kjent at britiske North Star Renewables skal levere tre servicefartøy til havvindparken Dogger Bank, hvor Equinor er stor eier.

Servicefartøyene fra North Star Renewables. Foto: North Star Renewables Animation

Kontrakten har en verdi på 270 millioner pund, ca 3,2 mrd kroner, ifølge en pressemelding. Dogger Bank blir den største havvindparken i verden når den står ferdig i 2026. Den blir bygd ut i tre like store faser på 1,2 GW hver: Dogger Bank A, B og C. Dogger Bank A og B er et samarbeidsprosjekt mellom Equinor (40 prosent), SSE Renewables (40 prosent) og Eni (20 prosent).

De tre fartøyene vil være utstyrt med en hybridløsning med batteripakke og strøm fra land for å redusere brenselforbruket og utslipp.

SSE Renewables er operatør i byggefasen av havvindparken og Equinor i drifts- og vedlikeholdsfasen. Det vil være behov for om lag 200 personer til å drive havvindparken, og de vil være stasjonert enten på fartøyene eller på en ny base som skal bygges i Port of Tyne.

– De høyteknologiske fartøyene vil sørge for at våre team har et komfortabelt opphold på feltet, noe som er viktig før de begynner på dagens arbeid på turbinene, sier Halfdan Brustad, direktør for Dogger Bank i Equinor.