– Hydro har stort sett drevet med aluminium, men vi har ønsket å spre oss litt mer. Nå tar vi et stort steg inn i batteriverdenen, sa sjefingeniør Christian Rosenkilde i Hydro på Energiforskningskonferansen tirsdag.

Han fortalte at Hydro for en tid tilbake kom i kontakt med det suksessrike oppstartselskapet Northvolt i Sverige, som har bygget en batterifabrikk med 2000 ansatte. Selskapet skal ikke bare produsere battericellene, men ønsker også å resirkulere dem og utvinne materialene i cellene.

Etablerte felles selskap

I fjor sommer etablerte Hydro og Northvolt sammen selskapet Hydrovolt, der de to partene eier 50 prosent hver. Nå er Hydrovolt i ferd med å ferdigstille et pilotanlegg,

Det skjer i samarbeid med selskapet Batteriretur på en stor industritomt i Fredrikstad. Hydrovolt-anlegget skal ta inn demonterte elbilbatterier, knuse dem i småbiter, mens en sofistikert sorteringsprosess skiller de ulike materialene fra hverandre. Mye av dette kan gjenbrukes av de to eierselskapene.

Gjenbruker materialene i batteriene

– Vi har nå en fot i batteriverdenen. Samtidig vil vi hente ut aluminiumen i de kasserte elbilbatteriene, smelte den om og lage nye produkter av den, sa Rosenkilde.

Northvolt vil ta ut de aktive materialene i de kasserte elbilbatteriene for så å raffinere dem og bruke dem sin sine batterier.

Målet for Hydrovolt-anlegget er å kunne håndtere 25000 eilbil-batterier i året.

Den rolige planen røk, alt gikk mye fortere

Hydros første steg inn i dette var et FOU-prosjekt støttet av Forskningsrådet. Det ble lagt en plan for utvikling.

– Vi hadde forventet oss en rolig start på dette. Men så gikk alt mye fortere enn vi trodde. Elbilveksten både i Norge og Europa går mye raskere enn man så for seg. Samtidig kom vi kontakt med Northvolt.

Og nå er Hydrovolt-bygget med inventar i ferd med å reise seg.

– Vi har allerede mange batterier på lager og det ventes å komme inn. Det er et voksent anlegg, vi tror det er Europas største anlegg for resirkulering av batterier, sier Rosenkilde.