Batterier trekkes fram som det neste store norske industrieventyret. I øyeblikket er minst fem gigantiske batterifabrikker på gang her til lands.

De fleste baserer seg på litiumione-batterier, en teknologi som nå er 30 år gammel og har vært viktig for elbilene.

– Kontinuerlig jag

– På forbrukermarkedet er det et kontinuerlig jag etter å lage batteriene mindre og mer og mer effektive, sier Vebjørn Bakken, direktør ved UiO:Energi til UiOs nettavis Titan.uio.no.

Det er ikke uten grunn at størrelsen har vært så viktig.

– I en elbil vil du ha plass. Du vil at den skal kunne frakte deg og familien din også, ikke bare batterier, sier førsteamanuensis Alexey Koposov ved UiO.

Fortsatt forskes det verden over for å gjøre litiumbatteriene enda bedre og tryggere. Men det er også mange som ser etter nye batteriteknologier.

Store batterisystemer rett i strømnettet

– Det som kommer nå, er de virkelig store batterisystemene som kobles rett inn i strømnettet. Da er ikke størrelse og vekt lenger kritisk. Det skal bare være mest mulig kapasitet, sier Bakken.

Dette henger tett sammen med at det satses på fornybar energi fra blant annet sol og vind.

– Batteriforskningen er et av fagfeltene der utviklingen går raskest akkurat nå, sier Koposov.

Han peker på at det også er frykt for at det etter hvert skal bli mangel på litium.

– Det som i hvert fall kan skje, er at prisen på litium går opp fordi det bygges kjempestore fabrikker over hele Europa, sier Koposov.

Et annet problem som har fått mye oppmerksomhet, er bruken av kobolt i elbilbatterier. Mye av kobolten stammer fra Den demokratiske republikken Kongo, og denne utvinningen har fått kritikk fra både menneskerettighets- og miljøvernorganisasjoner.

Natrium og kalsium

Derfor forskes det nå på å bytte ut litium med natrium.

– Natrium er et materiale vi kan høste i Europa. Ønsket om å gjøre batterier mer bærekraftige er en av drivkreftene bak denne utviklingen, sier Koposov.

I jordskorpa er det mer enn 1000 ganger så mye natrium som litium. Kalsium er det enda mer av i jordskorpa enn natrium. Kalsium er dessuten mye mindre farlig enn både litium og natrium. Kalsiumbatterier kan lagre dobbelt så mye strøm som litium og natrium.

– Problemet med kalsium er at kjemien blir mer komplisert. Kalsium er også litt større, tyngre og tregere enn litium og natrium. Koposov.

For å gjøre det lettere eksperimenterer forskerne nå med å blande kalsium med andre stoffer, som for eksempel silisium.