Dette er et debattinnlegg som står for artikkelforfatterenes regning.
Av Ole Nyborg Markussen og Mathias Nilsson, administratorer i Facebook-gruppa Prismatch Strøm

Dette er «Trygg Strømhandel»: Denne regningen (bilde under) er fra et medlem. Vi får hundrevis av disse strømregningene hver uke!

Eksempel på en strømregning som har fått mange ekstra poster. Foto: Prismatch Strøm

Siden du sa at du skulle rydde opp i bransjen, har vi fått tusenvis av disse strømregningene tilsendt. Personen bak denne regningen har «Smartbil-lading». Personen har ikke bil, ikke elbil, og ikke engang førerkort til et kjøretøy. Her blir det betalt 29 kroner per måned for en tjeneste vedkommende verken har bedt om eller som har noe verdi for hen.

Strømselskapene i «Trygg Strømhandel» ringer så snart du blir kunde og prøver å selge produkter der det ikke finnes noen verdi for kunden, bare mindre penger for strømkunden og mer til strømselskapet. I disse tider hvor hver hundrelapp teller, er det en kynisk måte å få kundene til å betale mer på strømregningen.

Produkter som «Maxprisgaranti», «Trygg hverdag», «Grønt valg» og så videre, er kritisert i media. Du, som øverste sjef for «Trygg Strømhandel», har sagt at du ønsker å rydde opp i bransjen. Du har forbudt stand- og dørsalg for å «rydde opp», noe som er et godt første skritt, men det går altfor tregt.

Nå har det gått over et halvt år siden du sa at du skulle rydde opp. Nå er det på tide å ta frem støvsugeren og vise at du mener alvor med det du sier, og at du vil det beste for kundene dine, noe vi er overbevist om at du vil.

Vi krever at du forbyr mersalg, da folk kan velge disse produktene selv. «Man trenger ikke en pågående selger på telefonen for å ta valg selv», som et medlem så godt har skrevet i Prismatch Strøm-gruppa.

Deretter må du forby «winback» og akseptere folks valg når de velger en ny strømleverandør. Winback er når strømleverandøren ringer kunder som forlater dem. Dette oppleves som stressende, og man føler press for å bli værende som kunde. Derfor har mobilbransjen for lenge siden innført forbud mot winback.

Som strømkunde har jeg ingen nytte av at min gamle strømleverandør ringer meg og prøver å endre min egen beslutning. «Det er som om min strømleverandør tror jeg er dum og ikke kan ta valg basert på min egen strømsituasjon», som et medlem har sagt. Man føler seg latterliggjort. Flere medlemmer har sagt i fra til strømselskapet om dette, men blir kanskje hos leverandøren på grunn av press og får et dårligere produkt og må betale mer.

«Trygg Strømhandel» må sørge for at kunden føler seg trygg på at de ikke blir pådyttet ting de ikke har noen nytte av. Vi er helt overbevist om at du vil ordne dette raskt. Du sier i artikkelen at useriøse selskaper må miste retten til strømsalg, og det er veldig bra.

Det er ikke seriøst å tilby kunder elbillading når de ikke engang har førerkort, og vi håper du viser handlekraft som leder for «Trygg Strømhandel».

Hilsen Ole Nyborg Markussen og Mathias Nilsson, Prismatch Strøm