Navn: Inger Lise Blyverket
Stilling: Direktør i Forbrukerrådet

– Hva er den største utfordringen i bransjen akkurat nå?
– Vi har store og strukturelle utfordringer i Norge knyttet til høye og svingende priser, fornybar energi og forsyningssikkerhet. Forbrukerrådet er opptatt av dette, men vi er mest opptatt av sluttbrukermarkedet på strøm. Til tross for at Forbrukertilsynet og RME har giret opp og slått ned på forbrukerfiendtlig praksis, så har strømsalgbransjen fortsatt problemer med å følge regelverket. Det er et uakseptabelt problem og vi burde ha kommet lenger.

– Hvem eller hva er den største hindringen for å få løst dette?
– Det er helt åpenbart at det tilligger bransjen og strømsalgselskapene å faktisk opptre på en måte vi ser de aller fleste bransjer klarer. De store og de små må følge regelverket og tilby forbrukerne det beste produktet, i stedet for å lure dem og selge tilleggsprodukter de ikke trenger.

Hun legger til;

– For vår del er det også skuffende at myndighetene med de siste forslagene som er ute på høring ikke tar i nok. De er for veike. Til og med vil noen av forslagene risikere å forverre forbrukernes situasjon. Vi lurer på om de har gjort knefall for bransjen og ikke har forstått helt hva de er i ferd med å foreslå.

– Hvilke forslag risikerer å forverre situasjonen?
– Et eksempel er at regjeringen i praksis vil gjøre det mulig å gjøre store endringer i avtalene uten at forbrukerne aktivt må godta endringene. Det gir ikke forbrukerne den tryggheten de har krav på. En passiv aksept gir ny inngang til økt fortjeneste for selskapet, og det går ut over forbrukerbeskyttelsen. Vi kommer til å levere et høringssvar som er svært kritisk til dette.

– Hvordan løser vi problemene i strømsalgbransjen?
– Jeg synes det er vanskelig å ta bransjen på alvor når den stadig besverger sin seriøsitet, samtidig som vi og tilsynsmyndighetene gang på gang avdekker feil og mangler hos så godt som alle. At Fornybar Norge fortsetter å arbeide for å øke makten til selskapene, gjør at dette blir rimelig uløselig.

– Jeg etterlyser at Fornybar Norge og andre aktører, som Samfunnsbedriftene, står opp for forbrukerrettighetene og sørger for at det blir en bedre balanse. Samtidig har vi ikke så stor tro på at bransjen røkter seg selv, så det er viktig at vi har tilsyn som bruker sanksjoner som faktisk svir, så det blir ulønnsomt å bryte regelverket.

TRE KJAPPE: INGER LISE BLYVERKET

– Hva trenger du å lære mer om for å gjøre en bedre jobb?
– Det er en utvikling i retning av at Norge får energifattigdom, at folk blir så fattige at de ikke kan varme opp huset sitt. Det trenger vi i Forbukerrådet å forstå mer av.

– Utenom Europower, hva leser eller lytter du til for å holde deg oppdatert om fornybar energi?
– Det er nesten umulig å åpne en avis i dag uten å få med seg perspektiver i diskusjonen om fornybar energi. Dagens Næringsliv har mye stoff om dette. Vi henter også mye nyttig kunnskap på dette området gjennom vårt partnerskap i Include.

– Hvilken strømavtale har du?
– En avtale med lavt påslag og lang prisgaranti. Akkurat hvilken er en hemmelighet. Men det er ingen hemmelighet hvilken avtale du kommer best ut med på strømpris.no.

– Hva snakkes det for mye om i bransjen? Hva er bransjen for opptatt av?
– Det er tilnærmet patetisk at man syter og klager over at regelverket er så vanskelig å følge. Det har vi for eksempel sett i brudd på angrerett-regelverket. Jeg synes at bransjen, som påberoper seg å være en seriøs aktør, bør fokusere på å følge det som er et ganske enkelt regelverk. Bare hvis man ønsker å lure kundene inn i dyre avtaler, kan jeg skjønne at regelverket er et problem.

– Hva ville du gjort hvis du i morgen fikk være energiminister for en dag?
– Jeg ville etablert et så kraftfullt regelverk at det ble umulig å operere som en aktør i sluttbrukermarkedet for strøm og fortsatt lure kundene. Det er unødvendig utrygt å være kunde i dette markedet. Strøm er et varig nødvendighetsgode det ikke bør være så vanskelig å forholde seg til.