Etter at Europower publiserte en sak om at man kan angre på sin strømavtale, og få tilbakebetalt penger fra sitt strømselskap for hele avtaleperioden, har kunder blitt forvirret over hva som faktisk skjer når man angrer på en slik avtale. Dette kan kunden bare gjøre dersom kunden ikke har blitt opplyst om angrerett og angrefrist på korrekt måte, noe som gjør at forbrukernes angrerett fortsatt løper.

At man får tilbakebetalt penger fra strømselskapet uten noen konsekvenser, kan jo nesten virke for godt til å være sant.

Nei, det blir ikke fakturert for pliktstrøm

Ifølge seniorrådgiver Thomas Iversen skal man altså få refundert det som er betalt for strømmen i hele perioden man har hatt avtalen, beregnet opptil 12 måneder og 14 dager.

Refusjonen gjelder også for tilleggstjenester som er inngått samtidig som strømavtalen.

Hvis man har angret i tide, løper det også en treårs foreldelsesfrist for refusjonskravet.

– Du har altså tre år på deg til å kreve pengene tilbake. Hvis selskapet ikke gjør opp, løper det forsinkelsesrente fra den 15. dagen etter du angret på avtalen, skriver Iversen i en e-post til Europower.

– Blir kunden fakturert for pliktstrøm den perioden de da får tilbakebetalt?

– Nei, det blir ikke fakturert for pliktstrøm i perioden som tilbakebetales.

– Blir kunden fakturert for noe som helst fra den perioden de får tilbakebetalt?

– Nei, sett bort fra nettleie, så skal ikke det ikke faktureres for noe i perioden.

Kunder må finne seg en ny avtale

Ifølge Iversen er altså den største konsekvensen for forbrukeren når det gjelder å angre en slik avtale, at man må finne seg en ny strømavtale.

– Når du angrer, så opphører avtalen, og du må finne deg en ny. Dette gjøres etter at du har meldt til selskapet at du ønsker å angre, sier han.

– Får man faktisk gratis strøm i denne perioden dersom man angrer før angrefristen er ute?

– Ja, hvis du benytter angreretten sin i slike saker, skal du få gratis strøm i perioden. Dette er også bekreftet gjennom avgjørelser i Elklagenemnda.

– Må kunden gjøre noe for å få refusjon, utover å angre på avtalen?

– Nei, så lenge du har angret i tide, så skal selskapet refundere innen 14 dager. Du trenger ikke spesifisere kravet, da selskapet uansett har oversikt over det som er betalt, sier Iversen og legger til;

– Hvis du ikke kommer til enighet med selskapet, eller at selskapet ikke responderer, kan du klage inn saken til Elklagenemnda.

Ser ikke grunn til at tilfredse kunder benytter seg av angreretten

Iversen understreker at dette er en anledning til å komme seg skadesløst ut av en dårlig og dyr avtale. Men dersom man er tilfreds med avtalen man har, er det ingen grunn til å benytte seg av angreretten.

– Forbrukerrådet ser ingen grunn til at de som er tilfreds med avtalen de har, benytter seg av angreretten.