WebSpot-avtalen til Fortum har en lang historie. Dette er en avtale uten påslag som Fortum har arvet fra Hafslund Strøm.

Opprinnelig var det svært gunstig avtale, med null i påslag og 9,90 kroner månedsavgift.

Tilbake i 2019 var avtalen blant vinnerne da Europower kåret de beste strømavtalene, selv om månedsavgiften da hadde steget til 29 kroner.

Etter hvert steg månedsavgiften til 39 kroner, men påslaget var fortsatt null. I dag er konkurransebildet helt annerledes, og avtalen ville ikke ha hevdet seg i noe konkurranse.

Nå har Fortum uansett fått nok av null i påslag, og vil kvitte seg med avtalen.

Det spesielle er måten de gjør det på.

Forbedring og prishopp

I en melding til webSpot-kundene skriver Fortum følgende:

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre avtaler og tjenester slik at du skal få en så god opplevelse som mulig, står det å lese.

Det er jo oppløftende. Forbedring av avtaler og tjenester er jo bra.

Men meldingen fortsetter:

– Tidligere har din strømavtale Fortum webSpot vært en ren digital tjeneste uten mulighet for å kontakte vårt kundesenter på telefon. Dette er noe vi ikke har overholdt i praksis, da vi har hjulpet alle kunder som har ringt oss, skriver Fortum.

Derfor vil de skifte navn på avtalen:

– For at vi skal ha et produktnavn som bedre beskriver innholdet i strømavtalen, endrer vi derfor navn fra Fortum webSpot til Spotpris fra og med 1. desember 2023.

Så kommer den egentlig beskjeden:

– Den generelle prisveksten i samfunnet gjør at det nå koster mer enn før for oss å kjøpe inn, administrere og levere strøm til deg. Derfor ser vi oss nødt til å øke prisen på din strømavtale, er beskjeden til kundene.

Månedsavgiften blir satt opp fra 39 til 49 kroner, og avtalen får et påslag på 3,9 øre/kWh.

Med et standard årsforbruk på 20.000 kWh innebærer det at avtalen blir 900 kroner dyrere i året.

– Gunstig for kundene

Ole Kroken, ansvarlig leder for Fortums strømavtaler. Foto: Fortum

Etter å ha innledet med at de «…jobber kontinuerlig med å forbedre avtaler og tjenester…», skur altså Fortum opp prisen kraftig.

Det er ansvarlig leder for Fortums strømavtaler, Ole Kroken, som svarer på vegne av selskapet.

– Kroken, det virker rimelig skamløst av Fortum å presentere en prisøkning på denne måten. Hva sier du til det?

– Som vi skriver, jobber vi kontinuerlig med å utvikle våre tjenester. I dette tilfellet medfører endringen at kundene får vilkårsfestet tilgang til en tjeneste de ikke har hatt før, sier han til Europower.

Han viser til at vilkårene er også oppdatert slik at de er i tråd med Fornybar Norge sin reviderte strømavtale-mal.

– Det er gunstig for kundene, sier Kroken.

900 kroner dyrere

I praksis er imidlertid den eneste endringen at webSpot-kundene formelt har lov å ringe til Fortum hvis de lurer på noe.

Vil du si at det å kunne ringe til Fortum er verdt 900 kroner i året?

Dette velger Kroken å ikke svare på. Han viser i stedet til at webSpot-avtalen ble opprettet under andre markedsforhold.

– Siden da har renter, transaksjonskostnader og administrasjonsutgifter økt. Det medfører økte kostnader for leveranse av strøm som gjør at vi må øke prisen, sier han.

Ifølge Kroken gjelder dette også andre aktører.

– Dette er ikke et problem for Fortum alene. Dette har vi sett at bransjen rundt oss gjør også. Nå har vi sett oss nødt til å justere prisen på webSpot. Det er egentlig på overtid i forhold til andre i bransjen, sier han.

– Det er vel ikke helt riktig. Det finnes aktører med betydelig lavere priser enn 49 kr/3,9 øre som ikke har økt prisene.

– Jeg kan ikke kommentere hvordan andre ønsker å prise sine avtaler, sier Kroken.

– Det var jo nettopp det du gjorde. Du viste til at andre har satt opp prisene.

– Det jeg sier, at er at vi er nødt til å sette opp prisen basert på markedsforhold, og vi ser at mange andre har valgt å gjøre dette. Noen velger å holde prisene lave. Hvorfor de gjør det, kan jeg ikke kommentere, men for vår del er dette nødvendig nå, sier han.

Fortum arvet webSpot-avtalen fra Hafslund Strøm. Nå vil de kvitte seg med den. Foto: Fortum

– Synd at kunden opplever det slik

En kunde som har tatt kontakt med Europower karakteriserer endringene og Fortums kommunikasjon som «...tvangsflytting med falsk argumentasjon.»

– Hva er din hilsen til denne kunden?

– Det er synd at kunden opplever det på den måten, men det er ingen av kundene som har binding. Vi varsler med 30 dagers frist i henhold til lovverket. Kundene må selvfølgelig få lov til å gjøre de vurderingene de selv måtte ønske, sier Kroken.

Tilpasser gebyret markedet, ikke loven

For to uker siden sendte Forbrukerrådet en oppfordring til Forbrukertilsynet om å føre tilsyn med bruken av fakturagebyr hos strømsalgselskapene.

Bakgrunnen er at enkelte selskaper tar svært høye gebyrer for å sende papirfaktura. Loven tillater ikke høyere gebyr enn den reelle kostnaden for å sende ut fakturaen.

Da meldingen kom, var Fortums gebyr blant de aller høyeste med 69 kroner. Nå er dette brått redusert til 7 kroner.

– Er det fordi Fortum plutselig har funnet ut at dere vil følge loven?

– Vi justerer gebyret for å tilpasse oss markedet rundt oss. Akkurat som vi går opp på noe, så ser vi at vi må justere oss ned i forhold til markedet på andre ting, sier Kroken.

– Det er ikke lov å ta høyere gebyr enn det det faktisk koster. Hvordan kunne Fortum da kreve 69 kroner i gebyr tidligere?

– Nå ser vi at markedet rundt oss beveger seg, og da justerer vi oss etter det, enkelt og greit, sier avtalesjefen i Fortum.

– Så Fortum tilpasser seg markedet og ikke loven?

– Det er nå en diskusjon på et overordnet nivå om hva som er loven når det gjelder papirfaktura. I mellomtiden justerer vi ned prisen til våre kunder, i henhold til det vi ser beveger seg i markedet, sier Kroken.