16. oktober ble det kjent at kundene som har brukt sin utvidede angrerett får pengene tilbake fra Fjordkraft for all brukt strøm i angreperioden. For noen kunder gjelder det en periode på opp til 12 måneder og tilsvarer summer på over 50.000 kroner.

En familie på seks personer i Sarpsborg får utbetalt hele 52.576 kroner.

– Det var litt mer enn forventet, sier kilden Europower har vært i kontakt med, som betaler strømregningen for husholdningen.

Hun vil ikke stå frem med navn både fordi hun ikke ønsker oppmerksomhet og risiko for hets i sosiale medier, og fordi hun ennå ikke har fått pengene på egen konto og dermed ikke kan være helt sikker på at de faktisk blir utbetalt. Europower kjenner identiteten hennes.

Familien får tilbake det de har betalt for strøm for de siste 12 månedene. De var Fjordkraft-kunder med avtalen «Spot med forvaltning», som har et påslag på 5,90 øre og et fastbeløp på 49 kroner.

Familiens forbruk ligger på rundt 2000 kWh i mnd.

– Med et høyt forbruk ble det fort flere hundre kroner ekstra hver måned, sier den tidligere kunden, som nå har byttet til Vibb.

Vil ikke kommentere

Fjordkraft har informert kundene om at pengene vil bli utbetalt ved fakturaens utløpsdato, som er 26. oktober.

Sist Fjordkraft tilbakebetalte kundene sine, var det snakk om rundt 50 kunder. Nå kan det være snakk om enda flere. Flere kunder Europower har snakket med skal få en utbetaling på i overkant av 20.000 kroner.

Hvis man legger til grunn 50 kunder med en gjennomsnittsutbetaling på 20.000 kroner, tilsvarer det én million kroner i tap for Fjordkraft.

Fjordkraft ønsker ikke å kommentere beløp eller kundetall.

Pengene som refunderes, er beløpet på fakturaen under «sum strøm» i hver angrede måned. Refusjonsbeløpet er ikke redusert som følge av strømstøtten.

Andre tidligere Fjordkraft-kunder Europower har vært i kontakt med, får utbetalinger på cirka 29.000, 32.000 og 26.000 kroner.

Fjordkraft-eier Elmera Group leverte et resultat før skatt for 2022 på 124 millioner, noe som er én tredjedel av resultatet de tre foregående årene.

Elmera var tidligere i år i gang med et kostnadsreduserende program og leverte et svekket resultat for andre kvartal. Dette fordi andelen variable avtaler har gått fra 27 til 7 prosent.

Fjordkraft vil ikke kommentere om tilbakebetalingene er økonomisk belastende for selskapet.

Advarer mot svindel

I anledning tilbakebetalinger har noen strømkunder mottatt e-post om at de har rett på tilbakebetaling for juli- og august-fakturaene til Fjordkraft, men avsenderen er ikke Fjordkraft selv.

I Facebook-gruppa «Alt om strøm; tips og triks!» advarer strøminfluenseren Mathias Nilsson forbrukere mot å bite på svindelforsøket, der kunder blir bedt om å oppgi informasjon for å kunne motta falske utbetalinger.

«Trykte på linken for moro skuld og kom til ei adresse som så sender deg videre til ei ny adresse der innlogging pågår. Ingen av dei er til fjordkraft.no», skriver han i Facebook-gruppen.

Kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft, Jon Eikeland, bekrefter at det er et svindelforsøk. Fjordkraft har fått over 60 henvendelser om dette, kan han fortelle til Europower.

– Det hender dessverre at kjente merkevarer blir misbrukt i svindelforsøk. Ofte vil avsenderens e-postadresse avsløre om det er et svindelforsøk eller en reell henvendelse. Samtidig blir svindel-e-postene stadig mer forseggjorte og vi har full forståelse for at kunder kan bli usikre. Hvis det er noen som er i tvil om e-posten de mottar er ekte, så kan de kontakte vår kundeservice, sier han.

Artikkelen er oppdatert etter første publisering med en mer omfattende forklaring på hvorfor kilden ønsker å være anonym.