Strømsalgselskapet Tibber ble tidlig en kunde-favoritt blant strømselskapene.

Mens landets strømsalgselskaper forrige mai raste nedover på Norsk Kundebarometer, havnet Tibber på en solid tredjeplass i denne undersøkelsen.

Populariteten fortsatte helt til strømsalgselskapet innførte et krisegrep i september.

I slutten av september i fjor gikk Tibber ut med at de skulle innføre forskuddsfakturering for sine kunder fra 1. oktober. De forskuddsfakturerte hver kundes forbruk frem til forfallsdato.

Endringen fra etterskuddsfakturering til forskuddsfakturering skulle vise seg å få mye større konsekvenser enn først antatt. Reaksjonene fra kundene lot ikke vente på seg.

Strømselskapet Elekt fortalte i september at de jobbet til midnatt for å ta unna alle de nye kundene etter Tibbers fakturagrep. De to første dagene etter at nyheten om forskuddsfakturering ble kjent fikk Elekt over 1000 nye kunder.

For Tibber betydde altså fakturagrepet kundeflukt allerede første dagen nyheten ble kjent.

Tibbers omdømme ble raskt forverret blant kundene etter fakturagrepet. Før jul falt Tibber fra 1. plass til 104. plass på lista over de best likte strømsalgselskapene i landet.

Ikke nok med det. Forbrukertilsynet varslet så at Tibbers krisegrep er et lovbrudd.

Lovbruddet kommer av at Tibber varslet kundene om en endring av sine vilkår, fra etterskuddsfakturering til forskuddsfakturering, mindre enn 14 dager før vilkårene ble endret.

Endring i desember: Kundene fikk bestemme selv

I desember la Tibber seg flate, og beklaget krisegrepet. I en pressemelding skrev Tibber at kundene fremover vil kunne bestemme selv om de vil betale faktisk forbruk fram til og med forfallsdato, eller om de vil betale det estimerte beløpet som står på fakturaen. Kundene kan selv endre summen på fakturaen.

Fra mars går selskapet tilbake til god, gammeldags etterskuddsfakturering.

– Det vi har gjort kommer vi ikke til å gjøre igjen, det kan jeg garantere, sier Tibber-sjef Edgeir Aksnes til E24.

Har nå sikret seg i lang tid

Grunnen til at Tibber så seg nødt til å innføre forskuddsfakturering i oktober var for å holde strømprisen til kundene så lav som mulig. Frem til oktober tok strømselskapet opp lån, handlet strøm og la ut for kundene i 45 dager før de betalte sin faktura.

Men både strømprisene og rentene har gått opp gjennom høsten. Derfor har Tibbers lån vokst, samtidig som rentekostnadene på disse lånene også har økt.

– Alternativet hadde vært å heve prisen, eller i det som i strømspråket heter å heve påslaget, sa Aksnes til E24 i fjor.

Nå mener imidlertid Tibber-sjefen at de har sikret seg i lang tid etter å ha funnet mer fleksible måter å handle strømmen på.