– Video og visuelt innhold er veldig viktig for synlighet i dag. Det er en enkel måte å få ut budskap på og Fornybar Norge skal være en framoverlent organisasjon, og da må vi også henge med på dagens mediebilde, sier Ingeborg Aarø til Europower.

Hun begynte i den nyopprettede stillingen som innholdsprodusent for Fornybar Norge denne uken.

Hun har bakgrunn som visuell produsent i konsulentselskapet Plus, og har erfaring med videoproduksjon, foto og design. Hun har en bachelorgrad i media, IKT og design fra Høgskolen i Volda.

I Fornybar Norge skal hun jobbe med kurs, arrangementer, nett og sosiale medier. Hovedsakelig innhold til sistnevnte.

– Jeg skal for det meste lage innhold til sosiale medier, og fremme politiske buskap og fakta om fornybar energi. Jeg skal også lage innhold i forbindelse med kurs og konferanser.

Legger strategien

Innholdet skal publiseres på Linkedin, Instagram og kanskje Tiktok. Det er Aarø som skal legge SoMe-strategien.

– Vi begynner med å finne målgruppene og finne ut av hva slags innhold vi skal lage til ulike plattformer. Jeg håper vi får brukt Instagram mer til Reels med givende innhold om fornybarnæringen. Det blir et løft, sier Aarø.

– Du har bakgrunn innenfor design og video, hvordan havnet du i kraftbransjen?

– Det var litt tilfeldig. Jeg synes det er positivt å kunne bruke kreative ferdigheter som verktøy for det grønne skiftet.

Det er mye hun gleder seg til å jobbe med;

– Det er å få lage innhold som kan gjøre en forskjell og være med å opplyse folk. Jeg gleder meg også til å treffe folk i kraftbransjen – bli kjent med og lære av dem.

– Har Fornybar Norge behov for mer synlighet?

– Det har vi alltid. Vi må fortsette å jobbe for mer fornybar kraftutbygging. Det er viktig å få samfunnsaksept, sier Aarø.