I en meningsmåling under konferansen «Teknologioptimistene» denne uken – der 295 representanter fra IT- og kraftbransjen møttes for å diskutere nettselskapenes teknologiske fremtid, svarte 50 prosent av deltakerne at de ikke tror nettselskapenes toppledere er rustet for den digitale transformasjonen bransjen står overfor.

– Vi må skjerpe oss – veldig. Det handler stort sett om mennesker og kultur. Vi bruker mye kapasitet på friksjon og konsensus, sier konserndirektør for digitalisering og teknologi Jon Andreas Pretorius i Eidsiva fra scenen.

Pretorius mener friksjonen kommer fra mangelen på et felles mål.

– Du ser det på selskapene i bransjen. De består av ulike industrielle incentiver som skal virke sammen, og der har vi en vei å gå, sier han.

Klare mål

Ikke minst er det viktig med en tydelig toppledelse. Det understreker administrerende direktør Randulf Grotle i Devoteam Norge - også han fra scenen på konferansen.

– Når vi har suksess, har vi hatt en klar og tydelig beskjed fra konsernledelsen. Endring er komplekst, dyrt, og det krever prioriteringer. Man er livredd for å gå inn i en fremtid som er usikker, men med en gang folk forstår hva vi gjør er viljen for å komme dit mye større, sier han.

Grotle mener IT-folkene må inkluderes i denne forståelsen.

– De vanligste feilene er manglende gjennomføringsevne på komplekse prosjekter. Beslutning om komplekse prosjekter må være forretningsbegrunnet og det må komme fra eierne, så vi får avklart prioriteringen på løpende vei. Krangel er bra, for folk skjerper seg når de får motstand, tror han.

– Elbits er viktig aktør

For å løse denne utfordringen har nettbransjen utviklet den digitale samarbeidstjenesten Elbits.

Alle nettselskapene som eier en del av Elbits, har nå fått lov til å sette opp nettleien med 150 millioner for å finansiere utviklingen av tjenesten.

– Statnett er veldig positive til Elbits. Det er en ekstremt viktig aktør for å sikre digital samhandling i bransjen, sier fagansvarlig Ingunn Carelius i Statnett fra scenen.

Men jusen kan føre til at nye nettselskaper som vil inn på eiersiden og ta i bruk tjenesten må stå i kø.

Tor Westby Stålsett, daglig leder i Elbits, forteller at den nasjonale tilknytningsportalen skal opp å stå i år. Han påpeker at Elbits ikke er et standardiseringsorgan.

– Det vil selvfølgelig bli diskusjoner fordi ulike nettselskaper prioriterer ulikt, men det er sunt. Det viktige er at det foregår partisk samarbeid for å løse problemer som bransjen trenger å få løst, sier han.

Hvordan samarbeide?

Et hovedmål for bransjen er som kjent å få til mer av alt, raskere. Det krever store investeringer.

– Vi har ikke noe valg, vi kan ikke være annet enn i rute, sier Axel Bull, SVP for digital utvikling i Statnett.

– Noe av det vi ser spesielt på, er hvordan vi kan utnytte markedet bedre når vi bygger nett. Vi ser også på teknologiutvikling. Hvis vi skal være med på dette kappløpet med råvaremangel og energiknapphet, kan vi ikke gjøre det samme som alle andre, fortsetter han.

Han har ingen umiddelbar løsning på hvordan vi skal tenke. Men det skal så visst ikke stå på Statnett.

– Statnett er klare, men vi kan ikke gjøre det alene, sier Bull.

Øyvind Nordgård, produktsjef i IT-leverandøren Embriq, mener en standardisering er nødvendig.

– Leverandører inn i bransjen opplever at nettselskapene er under press. Vi har mange kunder som skal bygge like mye nett som de har bygget på 50 år som skal bygges nå innen 10 år. Man er avhengig av å ha systemer og oppsett som gjør at man kan samhandle mellom selskapene.

Det er han ikke alene om å mene. Tormod Varhaugvik i konsulentselskapet Bouvet sier nettselskapene må intensivere samarbeidet snarest.

– Det å dele den infoen er utrolig viktig, og det kommer ikke av seg selv. Som bransje sliter dere med tid og ressurser for å gjøre ting sammen. For dere sliter ikke med penger. Dere trenger felles planer om utbyggingsbehov og prognoser for forbruk.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at konferansen «Teknologioptimistene» arrangeres av Europowers markedsavdeling.