Noen strømsalgselskap har varslet kundene sine, mens andre ikke har gjort. Hos enkelte leverandører er det ikke mulig å bli ny kunde, mens hos andre fungerer kundebytter tilsynelatende som normalt.

Vedlikeholdet er varslet på Elhub sin nettside:

– Alle måleverdier og markedsprosesser vil bli avvist i nedetidsperioden, heter det.

Varselet gjelder fra klokken 10.30 fredag til mandag formiddag.

Elhub skriver at prosessering av måleverdier vil starte igjen mandag, mens markedsselskapene får beskjed om at meldinger som blir sendt inn i nedetiden vil bli avvist.

– Elhub har hatt ekstrem høy tilgjengelighet, men nå har vi behov for å ta ned systemet for å gjøre viktige oppgraderinger, sier Elhub-sjef Sigbjørn Høgne til Europower.

Strømdøgnet blir delt i 96

Bakgrunnen for nedetiden er en planlagt oppgraderingen. Som Europower har skrevet tidligere er det en stor overgang i avregningen at det blir innført 15 minutters oppløsning.

I slutten av januar blir strømdøgnet delt opp i 96 perioder på 15 minutter, ikke 24 timer som i dag.

Elhub-sjef Sigbjørn Høgne. Foto: Elhub

Med unntak av kraftkrevende industri vil sluttkundene ikke merke noe til dette. 15 minutters oppløsning gjelder kun balanseavregning som sluttkundene ikke forholder seg til.

Overgangen gjelder derimot alle aktørene i bransjen som er en del av i avregningsgrunnlaget, både nettselskap, produsenter og leverandører.

– I Elhub gjør vi alt vi kan for å unngå slik nedetid, og er oppmerksom på hvilken ulempe nedetid har for markedet. Likevel må vi veie dette opp mot behovet for å holde Elhub oppdatert i henhold til nødvendig sikkerhet og funksjonalitet, sier Høgne.

Apper blir ikke oppdatert

Han forteller at en konsekvens av nedetiden vil være at strømapper ikke vil ha oppdaterte forbrukstall. Sjekker kundene tallene søndag, vil lørdagsforbruket ikke være oppdatert.

En annen konsekvens er at det ikke er mulig å fullføre leverandørskifter i perioden.

– Det er ulikt hvordan selskapene håndterer dette. Det er fullt mulig å ta imot leverandørbytter og bufre dem opp til mandag, sier Høgne.

Ut i fra antall bytter i august anslår han at mellom 1000 og 2000 kunder ville ha byttet leverandør i løpet av helgen.

– Konsekvensen er at disse byttene blir et par døgn forsinket, sier han.

Det er planlagt ytterlige en periode med nedetid søndag 15. oktober.

– Da åpner vi igjen midnatt til 16. oktober, sier Høgne.