Med sterkt økende strømpriser, øker også oppmerksomheten rundt strøm og strømsalg. Strømsalgselskapene må tåle økende kritikk og flere nykommere etablerer seg også nettopp på grunn av det til dels lite flatterende bildet de etablerte selskapene har fått.

De nye vil være ærlige, billige og enkle å forstå. Ikke minst er det flere som vil være billigst. Dette gjelder også siste skudd på stammen; Motkraft, som ble etablert av Bjørn Christian Spieler og Anders Hagnæss Rodem tidligere i høst. De to på henholdsvis 25 og 22 år satser med ungdommelig mot i en tøff bransje, og er ikke redd for å kritisere den etablerte bransjen.

– Motkraft er motstanderen i strømbransjen. Vi er strømselskapet på din side, vi skal tross alt ikke tjene penger på deg som privatperson, skriver selskapet på sine hjemmesider.

Spieler, som også daglig leder i selskapet, er veldig opptatt av å presisere at dette er et non-profit selskap som ikke skal tjene penger på privatkunder.

– Hva tenker du om at vi er non-profit?, spør Spieler før vi har fått stilt ham første spørsmål.

Han forklarer at de er inspirerte av Vipps sin forretningsidé om å være non-profit i privatmarkedet og skal i stedet tjene pengene i bedriftsmarkedet. Foreløpig har imidlertid ikke Motkraft startet opp i bedriftsmarkedet. Det kommer først om et par uker, ifølge Spieler.

– Vi ér billigst

I tillegg til å være enkle og ærlige, hevder Motkraft også at de har den billigste strømavtalen med et påslag på 1,1 øre/kWh og et fastbeløp på 19 kroner per måned.

– At det er billigst er noe vi kan dokumentere. Ser man bort i fra kampanjer og lokketilbud, så er vi billigst, hevder Spieler.

Med lokketilbud mener han alle de som har en garantert pris på 12 måneder og som etter det går over til en annen avtaletype, som da gjerne er noe dyrere. Han vil ikke være med på at 12 måneder er lang tid og gir forutsigbarhet for kundene.

Motkraft skal ikke tjene penger på privatkunder og hevder å kunne dokumentere at de er billigste strømleverandør. Foto: Skjermdump Motkrafts nettside

Det å annonsere med å være billigst er en påstand som ikke er i tråd med markedsføringsloven om man ikke kan dokumentere det. Spieler forventer derfor at de kommer til å få reaksjoner på uttalelsen om at de er billigst. Han hevder likevel at de beviselig er det på sikt.

– Men nå definerer jo du hva som er langsiktighet og hva som er lokketilbud?

– Vi ønsker å være en ny stemme som snakker om hva som er best for forbrukerne. For man må se på langsiktige avtaler for å se hva som er best. Å se på et tolvmåneders-perspektiv er helt unyttig for majoriteten av forbrukerne.

– Men en gang i året klarer man kanskje å følge med og bytte leverandør?

– Det er vanskelig å orientere seg i markedet. Og når man ønsker langsiktighet får man ikke det når man etter bare 12 måneder ender med å betale tusenvis av kroner for mye til strømleverandøren, påpeker Spieler.

Prisløfte på drøye 83 år

Motkraft er allerede registrert på Strømpris.no og ligger der i hvert fall garantert med den lengste varigheten på pris med 1000 måneder, tilsvarende drøye 83 år. En varighet de selv var overrasket over at gikk gjennom hos Forbrukerrådet.

Motkrafts plassering på Strømpris. De er i hvert fall unike med å tilby 1000 måneders varighet. For de aller fleste gjelder 12 måneder, med noen unntak. Foto: Skjermdump Strømpris.no

De aller fleste garanterer prisen i 12 måneder, mens enkelte har noe lenger. Med unntak av Motkraft, er Tinde den leverandøren med lengst varighet på prisen. De garanterer prisen i 99 måneder, tilsvarende drøye åtte år.

Tinde har et påslag på 3,25 øre/kWh, mens Motkraft har 1,1 øre/kWh. Begge har fastledd på 19 kroner per måned.

Satser på salg gjennom omtale om non-profit

At Motkraft satser på billige, ærlige og enkle avtaler er ikke nytt. Det er det flere som har kommet med i det siste, som blant annet Klarkraft, Circle K og Strm. Det som er unikt med avtalen er at de er registrerte i frivillighetsregisteret og dermed et nons-profit selskapet. Dette skal også være med i å trekke kunder til selskapet.

– Hvordan skal dere skaffe kunder?

– Vi håper på en del redaksjonell oppmerksomhet. Nyhetsverdien er at vi starter et non-profit selskap i et veldig for-profit marked. Vi kommer inn som en utfordrer i en bransje som egentlig ikke har så mye grunnlag for å eksistere, forklarer Spieler.

Denne salgsmodellen har vi hørt om tidligere, blant annet fra Yetz, som nylig måtte gi opp sin satsing.

– I stedet for å ha en haug med telefonselgere, satser vi på å ha kunder som er så fornøyde at de anbefaler oss til sine venner. Når vennene kjøper produkter og tjenester, får tipseren en kickback basert på omsetningen til den nye kunden, sa Øyvind Bergesen, CEO og gründer i Yetz til Europower i 2018.

Tre år senere var det slutt. Da hadde selskapet tapt for mye penger til å kunne fortsette.

Tanter og onkler investerer

Yetz tapte penger. Det gjør de aller fleste i startfasen. For Motkraft er det imidlertid ikke et mål å tjene penger heller. I hvert fall ikke i privatmarkedet der de skal drive non-profit.

– Hva med dere tre som jobber der. Tar dere ut lønn?

– Ja vi tar ut tariffbaserte lønninger, forklarer Spieler og understreker at dette er noe som inngår i de nødvendige kostnadene som dekkes av påslaget på kraftprisen.

– Men hva om dere vokser. Skal dere da ansette flere?

– Det blir spennende å se. Får vi mange kunder vil det ikke være umulig at vi trenger flere på kundesenteret. Og det er bare der vi trenger ansatte. Jo flere kunder – jo flere blir med å dekke driftskostnadene, påpeker han og ser ikke bort ifra at de da kan sette ned prisen.

Men foreløpig er det altså langt frem dit og som andre strømleverandører er også Motkraft avhengige av at de får kunder. Å sette opp prisen dersom det drøyer med kundetilfang er imidlertid ikke noe tema før etter 83 år. Det mener likevel Spieler at skal gå bra.

– Vi klarer oss lenge med de investorene vi har fått i bakhånd.

– Hvem har investert?

– Det er en håndfull familie, og onkler og tanter. Og så er det et par andre litt mer profesjonelle investorer som Arne Blystad og noen til, sier han uten å presisere nærmere.

Allerede fått kunder

Gründeren kan fortelle at de allerede har fått noen kunder, selv om de først nå lanserer seg i markedet. De er ikke direkte aktør på Nord Pool, men benytter tjenestene til Energi Salg Norge.

Nå håper de på omtale slik at flere bytter til deres avtale.

– Strøm er jo egentlig et enkelt produkt, men ikke slik de andre selskapene har fremstilt det. De prøver å gjøre det vanskelig, sier han.

– Men det ser ut til å være det nye forretningskonseptet; Rakk ned på de etablerte strømleverandørene som har vært der en stund. Hvordan tenker du at det skal gi troverdighet?

– Synes du vi rakker ned på konkurrentene? Det er ikke tanken. Vi ser på bransjen i et makroperspektiv og det er jo en dokumentert praksis. Det er ikke alle som driver lureri, men det er mange som driver med det og det er en uting.

Vil registreres

Selv om Spieler er kritisk til bransjen generelt er han positiv til sertifiseringsordningen Trygg Strømhandel. På spørsmål om Motkraft vil søke sertifisering, svarer han bestemt;

– Absolutt! Det er på agendaen.

Endret etter tilbakemelding

Da Europower snakket med Spieler tidlgiere i uken, påpekte vi det som kunne synes å være en uheldig bruk av uttrykkene billigst, gratis og ærligst. Etter dette har Motkraft endret teksten på sine sider, for å fremstå mest mulig ryddig.

De ønsker likevel fortsatt å markedsføre seg som den billigste leverandøren, men har fjernet at det er gratis – utover strengt nødvendige kostnader- og de har også endret ordlyden fra «ærligst» til «helt ærlig».

Hvorvidt de får lov til å fortsette å markedsføre at de har markedets billigste avtale har vi spurt Forbrukertilsynet om. Etter tre dager har de fortsatt ikke kommet med noen tilbakemelding som avklarer om dette er innenfor markedsføringsloven eller ikke.