I en melding fra Statkraft mandag ettermiddag heter det at Claus Sonberg - som er partner i analyse- og rådgivingsselskapet Zynk, er ansatt som kommunikasjonsdirektør i Statkraft.

– Hvorfor forlater du byrået du har bygget opp?

– Jeg går ikke fra Zynk, men til Statkraft, som alltid har vært et viktig selskap, men som nå er enda viktigere i lyst av energiknapphet og knapp til til energiomstillingen. Kommunikasjon spiller en avgjørende rolle for å få folk med seg internt og eksternt, sier han til Europower.

Spurt hva han tenker om kraftbransjen, svarer Sonberg;

– Bransjen har alt for lenge vært tatt for gitt, men er må i sentrum av det meste som er viktig. Det jobber veldig mange flinke folk her, som fortjener mer anerkjennelse, oppmerksomhet og engasjement fra omgivelsene.

– Hvilke utfordringer står bransjen overfor?

– Vi må gjøre en enda bedre jobb med å forklare omverden hva vi gjør og verdiene vi skaper, svarer han.

Overtar etter Roald

I Statkraft får han tittelen Senior Vice President Communication and Marketing, og skal ha ansvar for intern og ekstern kommunikasjon og markedsføring i Statkraft. Stillingen han går inn i, er den Severin Roald hadde inntil for nylig. Tidligere i høst ble det kjent at Roald gikk fra Statkraft til PR-byrået Geelmuyden Kiese.

Sonberg skal rapportere til konserndirektør for konsernstaber, Henrik Sætness og inngå i hans ledergruppe.

– Jeg er stolt og fornøyd med at vi klarer å tiltrekke oss en profil som Claus til en så viktig stilling for Statkraft. Energimarkedet og fornybarbransjen står i en svært krevende situasjon akkurat nå, samtidig som sektoren er avgjørende for den framtidige omstillingen Norge, Europa og verden skal gjennom. Det å informere og kommunisere godt er svært viktig for oss, sier Sætness.

Claus Sonberg starter i jobben rundt nyttår, opplyser han til Europower.