Etter at Europower onsdag skrev at strømkunder kan kreve tilbake inntil ett år med regninger etter at strømselskapene ikke har informert korrekt om angrerett, har flere kunder kontaktet sitt strømselskap for å få svar på hva som skjer dersom de bruker denne angreretten.

Forbrukerrådet har tidligere sagt til Europower at det ikke er noen økonomiske konsekvenser for kunden dersom de angrer avtalen sin og får refundert det som er betalt for strømmen i hele avtaleperioden.

Fjordkraft-kunder i Facebook-gruppen «Prismatch Strøm» har skrevet at de har ringt Fjordkraft om denne nye angrefristen de har fått utsendt fra selskapet. Ifølge Fjordkraft-kundene i Facebook-gruppen, har Fjordkraft da sagt at dersom man angrer på avtalen blir man etterfakturert for pliktstrøm eller fra ditt tidligere strømselskap.

Ifølge Forbrukerrådet stemmer ikke dette.

Fjordkraft: Var ikke ment som konklusjon

Kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft, Frode Fjellstad, skriver i en e-post til Europower at svarene kundene deres får fra kundeservice, ikke er å regne som en konklusjon.

– Svaret fra kundeservice er dermed ikke ment å konkludere eller angi sannsynlighet, men opplyse om at det er avklaringer som må gjøres og at det derfor er noe behandlingstid.

Fjellstad understreker at det er usikkerhet knyttet til gjennomføringen.

– I tillegg er det knyttet usikkerhet til den praktiske gjennomføringen av en eventuell tilbakebetaling. Dette er en sak som gjelder hele bransjen og vurderinger gjort på vegne av bransjeorganisasjonen Energi Norge har ikke vært like entydige i dette spørsmålet, sier han.

Ustekveikja: Du får regning fra nettselskap eller forrige leverandør

Etter at denne saken ble publisert, har Europower sett dokumentasjon på at også Ustekveikja energi advarer kunder som vurderer å angre, om at de kommer til å få en regning fra enten nettselskapet om leveringspliktig strøm i perioden Ustekveikja skal refundere, eller fra forrige nettselskap.

Meldingen fra Ustekveikja energi er helt uten henvisning til noe lovverk. Kunden som har kontaktet Europower har også snakket med Forbrukerrådet, som har opplyst til kunden at det ikke er lov å bli etterfakturert. «Redd for å få en baksmell men landet på at jeg kommer til å bytte nå», skriver kunden i en tekstmelding til en av Europowers journalister.